A pécsi Koch Valéria Iskolaközpont az élményalapú fizikaoktatás megteremtésén dolgozik horvátországi partnereivel összefogva.
A fizikaoktatás fejlesztését, a tantárgy korszerű és élvezetes tanításához szükséges eszközök beszerzését és új fizika tananyag kidolgozását tűzte ki céljául az a nemzetközi együttműködéssel megvalósuló kezdeményezés, amelyben hazánkat a Magyarországi Németek Országos Önkormányzata által fenntartott pécsi Koch Valéria Iskolaközpont képviseli.
- Hiszünk abban, hogy a fizikaórákon eddig gyakran használt „nézd, olvasd el, hallgasd meg” kifejezéseket fel kell hogy váltsák az „érintsd meg, gyűjtsd össze, figyeld meg, jelenítsd meg, próbáld ki, mérd meg” utasítások. Csakis a tanulók tevékeny bevonása lehet a módja annak, hogy az eddig érthetetlennek és keménynek tűnő fizikát a gyermekek és fiatalok is érdekes és hasznos tudománynak gondolják – hangsúlyozták a horvát és magyar fizikatanárok, akik kísérletekkel színesített prezentáció keretében ismertették a pályázati projekt keretében megvalósítani kívánt közös elképzeléseiket.
A tájékoztató előadást tartó magyar fizikatanár, Markovics Ákos áramforrás segítségül hívása nélkül varázsolt világító fénykardot , majd közönségének azt is bemutatta, miért a tonik a diszkók legmenőbb itala, az ugyanis az UV-fénynél kék színűnek látszik.
A főként pedagógusoknak, középiskolásoknak, egyetemistáknak tartott előadásból kiderült, a projektben részt vállaló szaktanárok jó esélyt látnak arra, hogy a tantárgyat minél többekkel megszerettessék. Ehhez azonban mindenekelőtt innovatív módszerek kidolgozására és az elavult fizika laboratóriumok és szaktantermek jobb felszerelésére van szükség.
Erre ad megoldást a határokon átnyúló, úgynevezett Interreg-projekt és az összesen 224.000 eurós támogatás. A pécsi oktatási központ egy eszéki elektrotechnikai szakközépiskolával és egy đakovoi gimnáziummal közösen, a Regionális Fejlesztési Ügynökség Szlavónia és Baranya Kft. technikai és koordinációs támogatásával 16 hónapon át dolgozik a megoldáson.
Tanári workshopokat tartanak – hol az egyik, hol a másik országban, fizikaversenyeken kiemelkedő eredményeket elért gyerekekkel németországi tanulmányútra mennek, fizikaszakköröket és tudományos nyári tábort szerveznek – mindennek jövőbeni eredménye a tervek szerint egy újonnan kidolgozott tananyag, amelynek a legérdekesebb része egy tanári segédlettel ellátott új fizikakísérlet-tárház lesz.
A projekt zárásaként egy Phys-Me kiállítás készül majd, amely más iskolák fizikatanárai számára is bemutatja a fejlesztés eredményeit.