. Ma Béla napja van.
Alig ismerjük a fogyasztói jogainkat
2015-06-22 13:28:20
Alig ismerjük a fogyasztói jogainkat

Alig ismerjük a fogyasztói jogainkat

Az Európai Bizottság fogyasztói jogainkról indít tájékoztató kampányt Magyarországon.
 
Annak ellenére, hogy mi magyarok több problémával szembesülünk, áruk vagy szolgáltatások vásárlása, illetve igénybevétele során, és gyakrabban vásárolunk megtévesztő reklámok hatására is, kevésbé ismerjük alapvető fogyasztói jogainkat, mint európai polgártársaink – állapítja meg a fogyasztói jogok ismeretét vizsgáló legutóbbi európai kutatás. Ezért indít jogainkkal kapcsolatos tájékozottságunk növelésére figyelemfelkeltő kampányt az Európai Bizottság Magyarországon és további tizenhárom tagállamban. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósággal közösen megvalósított kampány célja a fogyasztók figyelmének felhívása egyebek mellett arra, hogy jogukban áll a hibás árukat megjavíttatni vagy kicseréltetni, joguk van az interneten vásárolt árukat tizennégy napon belül visszaküldeni, joguk van tisztességtelen kikötések nélküli szerződést kötni, illetve joguk van a hiteles és korrekt tájékoztatáshoz és reklámokhoz.
 
Az Eurobarométer – amely az Európai Bizottság Magyarországon 1002 fő megkérdezésével, a TNS Közvélemény- és Piackutató Intézet által elvégzett kutatása – szerint, annak ellenére, hogy a felmérést megelőző 12 hónapban a magyar fogyasztók 29 százalékának volt jogos reklamációja áruk vagy szolgáltatások vásárlásakor vagy igénybe vételekor mi magyarok a 28 tagállamból a 24. helyen állunk fogyasztói jogaink megfelelő ismerete tekintetében.
 
Ezen kívül, a kutatás hazánkra következőket állapította meg, a fogyasztók 35 százaléka nem, vagy helytelenül tudja, hogy jogosult arra, hogy  a telefonon, postán vagy interneten keresztül vásárolt termékeket egy megadott időn belül indoklás nélkül visszaküldheti és a annak vételárat visszakaphatja.. E mellett  49 százaléka nem, vagy helytelenül tudja, hogy a vásárlást követő 2 éven belül jogában áll a hibás árut díjmentesen megjavíttatni vagy kicseréltetni, s a 76 százaléka nem, vagy helytelenül tudja, hogy nem köteles a kéretlenül kapott termék árát kifizetni, még akkor sem, ha a termékeket nem küldi vissza.
 
A fogyasztói jogok ismeretének növelése érdekében az Európai Bizottság most egy tudatosságnövelő kampányt indított Magyarországon is. A kampány tizennégy tagállamban fut, köztük Görögországban, Spanyolországban, Cipruson, Portugáliában, Bulgáriában, Lettországban, Olaszországban, Lengyelországban, a Cseh Köztársaságban, Litvániában, Észtországban, Szlovéniában és hazánkban.
 
Mint Věra Jourová, az Európai Unió jogérvényesülésért, fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztos elmondta, az uniós jogszabályoknak köszönhetően az európai fogyasztók  kiemelt védelmet élveznek az interneten történő vásárláskor, illetve online szolgáltatások igénybe vételekor. Szólt arról is, a  legfrissebb felmérések azonban azt mutatják, hogy mindössze az európai fogyasztók 12 százaléka ismeri pontosan az alapvető jogait, ez nagyon alacsony szám, ugyanis csak azok látják hasznát a jogszabályoknak, akik ismerik azokat  és  érvényesíteni is tudják azokat. Kiemelte, ezért is indította útjára az Európai Bizottság  a tájékoztató kampányát, amellyel azt az üzenetet kívánja közvetíteni a fogyasztók felé, hogy szilárd és sérthetetlen jogok védik őket az internetes és a nem internetes vásárlásaik során egyaránt.
  
- A fogyasztói jogokról szóló legújabb irányelv új szabályokat vezetett be az egész Európai Unióban, köztük például a 14 napos „várakozási időszakot“. Ez a rendelkezés lehetővé teszi, hogy meggondoljuk magunkat az interneten megvásárolt termékkel kapcsolatban, legyen szó akár egy olyan táblagépről, amelyre jobb ajánlatot kapunk, vagy mondjuk egy olyan pulóverről, amelynek más a színárnyalata, mint amit vártunk. Ebben az esetben a vásárlást vagy a kézbesítést követő két héten belül a kereskedőnek kérdés nélkül vissza kell vennie az árut és pénzvisszafizetésre vagyunk jogosultak – tette hozzá mindehhez Szente István, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgatója.
 
A most útjára induló kampány elsődleges célja ráirányítani a  magyar fogyasztók figyelmét arra, hogy joguk van a hibás árukat megjavíttatni vagy kicseréltetni, az interneten vásárolt árukat 14 napon belül visszaküldeni, tisztességtelen kikötések nélküli szerződéstől elállni,  valamint ahiteles és korrekt tájékoztatáshoz, reklámokhoz. Végül, de nem utolsó sorban, jogunk van az Európai Fogyasztói Központok ingyenes segítségének igénybevételére a külföldi kereskedőkkel kapcsolatosan felmerült problémák kezelése érdekében.
 
E héttől a  fogyasztók a bevásárló központokban és a közösségi médiában is találkoznak majd olyan hirdetésekkel, amelyek a jogaikra hívják fel figyelmüket.  A tudatosságnövelő kampány a fogyasztók mellett a kereskedőknek is szól és számukra is hasznos információkat kíván átadni. Ez azért is kiemelten fontos, mert a magyar fogyasztók 64 százaléka először a kereskedőkhöz fordul reklamációval, emiatt pedig nekik is elengedhetetlen a fogyasztói jogok ismerete, annak érdekében, hogy segíthessenek ügyfeleiknek és hosszú ideig élvezhessék bizalmukat.

Utoljára frissítve: 2015-06-22 13:34:36

További híreink
Varieték hangulata a Zsolnay Negyed Éjszakáján
Exkluzív éjszakai tárlatvezetések, tűzshow, gyerekprogramok, slam poetry, koncertek, bűvész és akrobata előadások várják az érdeklődőket Pécsen a Zsolnay Negyedben.
2023-09-15 02:18:53, Hírek, Fókuszban Bővebben
A SzínHáz borai: Rozé ‘22 és a Summa Merlot
Folytatódik a Pécsi Nemzeti Színház és a Pécsi Tudományegyetem együttműködése.
2023-05-26 22:58:29, Hírek, Fókuszban Bővebben
Energiatudatosság és a mesterséges intelligencia
Az energiatudatosság és a mesterséges intelligencia lesz a XVI. Pollack Expo fókuszában.
2023-04-12 02:22:41, Hírek, Fókuszban Bővebben

Hozzászólások

Még nem érkezett be hozzászászólás! Legyen ön az első!

Hozzászólás beküldéséhez kérjük lépjen be vagy regisztráljon!
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Nem véletlen, hogy elődeink igen sok színes és érdekes szokással ünnepelték a húsvétot.
Bővebben >>