. Ma György napja van.
Ausztriában a száguldó cirkusz
2015-06-19 10:32:36
Ausztriában a száguldó cirkusz

Ausztriában a száguldó cirkusz

Az ausztriai Spielbergben található, teljesen felújított A-1 ringen 2004 és 2013 között nem rendeztek Forma-1-es futamot. A felújítás óta másodszor tér vissza ide a száguldó cirkusz.

A pályát a Red Bull csapatának milliárdos osztrák tulajdonosa Dietrich Mateschitz újíttatta fel annak érdekében, hogy újra futamot rendezhessenek itt. 2014-ig, de igazából a csapat léte óta is a Red Bull hivatalos tesztpályája ez. Hossza 4319 méter, a versenytáv pedig 71 kör lesz, ami 306,649 kilométert jelent. A Pirelli erre a pályára is a sárga lágy és a piros szuper-lágy gumikeveréket küldte az összes csapatnak, mivel a néhány éve újraaszfaltozott pálya sima felszíne és a többségében gyors, padlógázzal bevehető kanyarok kevésbé terhelik meg a gumikat.
 
Az időjárás csak a pénteki szabadedzéseken lehet csapadékos a helyi meteorológia előrejelzése szerint szombaton és vasárnap kellemes, napos, nyári melegre lehet számítani. Kánikula az előrejelzés szerint nem lesz, 16-19 fokos levegőhőmérsékletre lehet számítani. Az aszfalt ennek megfelelően 40 fok körüli hőmérsékletre melegedhet fel. A pályán a szervezők 2 különálló DRS-zónát jelöltek ki, két különböző érzékelési ponttal. Az első ilyen maga a célegyenes, a második pedig a 3-as kanyar felé vezető egyenes szakasz lesz.
 
A pálya 9 kanyarjának vonalvezetése viszonylag egyszerű, ebből kifolyólag a mai pályabemutató rovat sem lesz hosszú, hiszen összesen 4 olyan meghatározó pontja van, melyeken minél tökéletesebben átjutva talán össze lehet rakni a leggyorsabb kört. Ezek közül az első, jól megszokott módon az 1-es kanyar. Ezt már csak azért is fontos jól bevenni, mert ezután egy hosszú egyenes szakasz következik, melynek végén kiváló lehetőség nyílik a DRS nélküli előzésre. A lassú kanyar megfelelő bevételét nehezíti, hogy egyrészt derékszögű, másrészt a bejáratán emelkedik, ezért szűken átmenni rajta elég nehéz. Viszont a megfelelően megválasztott féktáv és az egyensúlyi szempontból tökéletesen beállított versenyautó a kanyart követő egyenes végi előzést tesz lehetővé a 2-es kanyarban, ráadásul alapvetően meghatározza a jó gyors kör megtételét. Ha itt elfékezi magát egy versenyző, búcsút inthet egy jó körnek.
 
A második forduló megfelelő teljesítése az utána következő DRS-zóna miatt fontos, hiszen mint tudjuk, a pálya ezen területén a pilóták nyithatják autójuk hátsó vezetőszárnyát, ami aerodinamikai szempontból könnyíti az előzést. Fentebb már említettem, hogy a 2-es kanyarban szerencsés esetben előzni is lehet. Egyébként itt is figyelni kell arra, hogy a kanyar bejárata emelkedik, ezért nagy sebességgel érkezve, alattunk mocorgó autóval könnyű füstölőset fékezni és ezzel tönkretenni a gumikat. Ha itt valakinek sikerül előzni, akkor a DRS-zónában könnyebben védekezhet az esetlegesen visszatámadó ellenféllel szemben, mert a zóna érzékelési pontja a 2-es kanyar féktávja előtt van, így célszerű, de nem egyszerű előzni.
 
Innentől kezdve lejt a pálya és ez megnehezíti a következő a pálya következő, kulcsfontosságú pontjának, a harmadik kanyarnak a megfelelő teljesítését. Ráadásul maga a kanyar is lejt, ezért ha túl gyorsan ér a versenyző ehhez a ponthoz és megy be a kanyarba, könnyedén megcsúszhat, megpördülhet, elhagyhatja a pályát ezért itt nagyon óvatosan kell bánni a pedálokkal, a féktávon nagyot kell fékezni, aztán fokozatosan adagolni a gázt. Ezután érkeznek meg a versenyzők a mindössze két kanyarból álló második szektorba. Ezek közös jellemzője, hogy itt gyakorlatilag mindenki áll a gázon, viszonylag gyorsan túl vannak ezen a részen a pilóták.
 
A pálya utolsó fontos része a 9-es kanyar, amely a célegyenesre vezet. A bejárata lejt, ám ez a kanyar csúcspontját elérve, azon túljutva megszűnik. A probléma itt abban rejlik, hogy a pilóták egy lejtős rész végén találják ezt a kanyart, gyorsan érkeznek meg, hirtelen, mélyet fékeznek aztán már állni is kell a gázon a kigyorsításon, tehát ha valaki túlságosan lelassít, az időt veszít. Jó hír viszont, hogy a kanyar a boxutca irányába, vagyis befelé dől, így hát a versenyautó könnyebben betapad a kanyarba, stabillá válik. A korábban említett nehézségekre erősít az a tény, hogy a tavalyi futamon az utolsó kanyarban sokan elhagyták a pályát, a körültekintő kanyarvétel tehát itt elengedhetetlen, hasonlóan más pályákhoz. Végül, miután képzeletben körbeértünk a spielbergi aszfaltcsíkon, már csak a hétvége menetrendjének ismertetése maradt hátra!
 
A hétvége menetrendje:
 
Június 19. Péntek:
10:00-11:30 – első szabadedzés
14:00-15:30 – második szabadedzés (felvételről megnézhető pénteken 23:05-től a Duna TV-n)
Június 20. Szombat:
 
11:00-12:00 – harmadik szabadedzés
14:00-15:00 – időmérő edzés
Június 21. Vasárnap:
 
14:00 – A futam
(Haász Rudolf)

Utoljára frissítve: 2015-06-19 10:34:36

További híreink
Schiffer Andrásnak máris sikerült belerúgnia Karikó Katalinba
Két éve nincs arra válasz, hogy liberális demokráciákban miként lehet kísérleti vakcinát előírni, emlékeztetett kritikusan az ügyvéd az ATV műsorában – idézi a mandiner.h...
2023-10-03 17:21:37, Hírek, Sport Bővebben
Történelmet írtak az ETTU-kupában a pécsi férfi asztaliteniszezők
A PTE PEAC asztalitenisz csapata bekerült a legjobb nyolc közé az ETTU-kupában amire hazánkban férfiak esetében még nem volt példa.
2021-03-31 19:40:50, Hírek, Sport Bővebben
Segítség a Sportoldának
A Pécsi Sportolda Sportegyesület a pécsi futball utánpótlás-nevelés meghatározó résztvevője.
2020-12-12 19:59:06, Hírek, Sport Bővebben

Hozzászólások

Még nem érkezett be hozzászászólás! Legyen ön az első!

Hozzászólás beküldéséhez kérjük lépjen be vagy regisztráljon!
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Nagyobb védelmet nyújtanak az emberkereskedőknek áldozatul esetteknek az Európai Parlament által elfogadott sz...
Bővebben >>