Az 1982-es év egyik meghatározó szerzeménye volt a Janus Pannonius Múzeumnak az Ubrizsy-gyűjtemény.
A Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtára a 19. század végi és a 20. századi magyar képzőművészet átfogó bemutatását tűzte ki célul, gyűjteményét gyakran magángyűjtemények megvásárlásával is gyarapítva. Az 1982-es év egyik meghatározó szerzeménye az Ubrizsy-gyűjtemény volt, amelynek feléhez ajándékozás révén jutottak hozzá.
A gyűjteményben található többek közt Gulácsy Lajos alkotása, Az ópiumszívó álma, a látomásos szürrealizmus korszakos jelentőségű példája, Nemes-Lampérth József expresszív Tabáni részlete, Mednyánszky László lírai Tengerszeme, valamint a nagybányai iskola meghatározó alakjainak – Ferenczy Károlynak, Réti Istvánnak és Maticska Jenőnek – jelentős alkotásai.
E mellett Ferenczy Károly mellett gyermekeinek munkái, Béni grafikái és Noémi textiltervei is helyet kaptak a kollekcióban. A gyűjtemény értékét tovább növelik az alföldi iskola olyan kiemelkedő mesterei, mint Koszta József, Rudnay Gyula vagy Tornyai János. Perlrott Csaba Vilmos és Márffy Ödön franciás orientációjú munkái mellett Barcsay Jenő korai konstruktív alkotásai, Bene Géza és Gadányi Jenő kompozíciói az ember és a természet viszonyát újszerű módon ragadják meg.
A 19. századot Barabás Miklós, Mészöly Géza, Székely Bertalan és Lotz Károly művei képviselik. A szobrászatban Medgyessy Ferenc, Bokros Birman Dezső és Vedres Márk kisplasztikái az avantgárd szellemiség és a klasszikus hagyomány kapcsolatáról tanúskodnak.
Az Ubrizsy-gyűjtemény nemcsak a gyűjtő ízlését, művészetszeretetét tükrözi, hanem a hazai képzőművészet komplex fejlődési folyamatainak megértését is elősegíti.
Nemzetközi szinten elismert botanikus, mikológus, növénypatológus, a magyarországi mikocönológiai kutatások elindítója volt a Kossuth-díjas, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja, a Növényvédelmi Kutatóintézet volt igazgatója és tudományos tanácsadója Ubrizsy Gábor tudós és művészetpártoló, műgyűjtő. Az 1950-es évektől kezdve a magyar képzőművészet kiemelkedő alkotásainak elkötelezett gyűjtője volt, különös érzékenységgel a 19–20. század modern törekvései iránt. Kollekciójának jelentős része a pécsi Modern Magyar Képtárba került.
A január 31-től március 30-ig látható kiállítás a Képtári tárlatok műbarátoknak sorozat keretében valósult meg.