. Ma György napja van.
Eltűnni vagy újra feltalálni
2015-05-27 03:41:02
Eltűnni vagy újra feltalálni

Eltűnni vagy újra feltalálni

A kvarchomokból és műanyaghálóból is művészetet teremt  az olasz Gianfranco Zappettin.
 
 Az 1960-as években született művektől kezdve a legfrissebb alkotásokig több mint fél évszázad munkásságába enged betekintést a pécsi Múzeum Galéria  tárlata, s így nemcsak Zappettini művészi korszakai, de az analitikus festészet fejlődése is feltárul a látogatók előtt.
 
„Eltűnni vagy újra feltalálni” – az olasz Gianfranco Zappettini olvasatában az 1960-as évek művészete nem kínált harmadik opciót a festészet számára: vagy átengedi a terepet a hagyományos művészeti kommunikáció tárgyias formáival szakító konceptuális irányzatoknak – lemondva ezzel vezető szerepéről –, vagy újra felfedezve önmagát, ismét a művészet középpontjába kerül. Egy új festészeti nyelv kialakításának vágya és igénye fogalmazódott meg benne, s nem sokkal később az analitikus művészet elveit elsőként leíró német kritikus és kurátor, Klaus Honnef professzor már azon művészek között tartotta számon, akik a festészet megújításával, a festészeti nyelv újjáépítésével és az absztrakció új alapjainak lerakásával foglalkoztak. Zappettini azért küzdött, hogy életben tartsa a festészetet. Hitte, hogy ez a hozzá hasonló fiatal alkotók kötelessége, s még több mint fél évszázad elteltével is – programját mindvégig hűen követvén – egyre elmélyültebb piktúrát teremtve kutatja a művészet értelmét.
 
A Chiavariban élő mester nem elsősorban festékkel alkotja műveit, hanem helyette színeket és az építőiparból vett kellékeket, illetve olyan plasztik elemeket használ, amelyek szokatlanok a klasszikus festészetben: a nejlontól a műanyaghálón át egészen a kvarcporig, márványig. Keresi az interakciót minden olyan matéria között, amelyet a vásznon felhasználhat. Kompozícióival egyfajta statikus dinamikát, tapintható feszültséget hoz létre, amelyet a transzcendens jelentéseket hordozó színvilággal és a felhasznált anyagok esszenciájával szabadít fel. A festői felület líraian finom vagy épp drámaian szenvedélyes alakításával műveit kilépteti a síkból, a festmény és a relief közti képlékeny határmezsgyébe helyezi át. Előszeretettel használ mélyen gyökerező szimbolikát rejtő archaikus geometriai alakzatokat, melyek egymásra rakódnak, minden struktúra relativizálódik, átértelmezi a másikat, s így szenzuális víziókká oldódnak festményein. 
 
A kiállítást június 21-ig tekinthető meg a Janus Pannonius Múzeum Múzeum Galériájában Pécsett a Káptalan utcában.
További híreink
Április 11. a Parkinson betegek világnapja
Nem csak az idősek betegsége. Ígéretes új módszerek, nagy társadalmi hiányosságok a Parkinson-kór kezelésében
2024-04-11 22:55:44, Hírek, KÖZ-TÉR Bővebben
Világszenzáció: Karikó Katalin után egy nappal újabb magyar tudós kapott Nobel-díjat
Kutatótársával, az amerikai Drew Weissmannel megosztva Karikó Katalinnak ítélte a Svéd Királyi Akadémia a 2023-as fiziológiai-orvostudományi Nobel-díjat a mRNS-alapú orvo...
2023-10-03 17:21:29, Hírek, KÖZ-TÉR Bővebben
A tangó tüzében izzik ismét Pécs
Ismét várja az érdeklődőket a Pécsi Nemzetközi Tangó Ünnep, immár harmadszor.
2023-09-29 02:19:13, Hírek, KÖZ-TÉR Bővebben

Hozzászólások

Még nem érkezett be hozzászászólás! Legyen ön az első!

Hozzászólás beküldéséhez kérjük lépjen be vagy regisztráljon!
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Ünnepi ülés keretében emlékezett meg az Európai Parlament az unió legnagyobb bővítésének 20. évfordulójáról. ...
Bővebben >>