. Ma Gedeon napja van.
Hazatér a Forma-1
2015-07-03 20:52:31
Hazatér a Forma-1

Hazatér a Forma-1

Silverstone a következő helyszín a sportág versenynaptárában.


Hétvégén a sportág őshazájában, Angliában, azon belül is a Silverstone-ban található pályán versenyez a világbajnoki pontokért a Forma-1 mezőnye. Ezt a pályát a II. világháborúban katonai repülőtérként használták, az első Forma-1-es futamot pedig öt évvel a háború befejezése után, 1950-ben tartották itt, amely egyébként a legelső verseny volt a sportág történetében. A pálya 2010 előtt átalakításon esett át, részben új vonalvezetést kapott, valamint a boxutcának helyet adó, új épületet is felépítettek itt. Ez utóbbi volt Bernie Ecclestone ahhoz szükséges feltétele, hogy a Brit-Nagydíj a versenynaptárban maradhasson. A felújított pálya 18 kanyarból áll, 5891 méter hosszú, a verseny távja pedig 52 kör lesz, ami 306,332 kilométernek felel meg. A szokásoknak megfelelően két DRS-zónát jelöltek ki a verseny szervezői, az egyik ilyen az 5-ös kanyar után következő, úgynevezett Hangár-egyenesben lesz, míg a másikat a 14-es kanyar utáni Wellington egyenesben találjuk.


A hétvégére vonatkozó időjárás előrejelzés tekintetében elmondható, hogy összességében kellemes, napos, nyári időre számítanak az angol meteorológusok, akik prognózisa szerint pénteken és szombaton lehet melegebb időre számítani nagyjából 28 fokos hőmérséklettel, vasárnapra azonban visszaesik a hőmérséklet 23 fok köré, ennek ellenére esőtől szerintük nem kell tartani. Ami a gumikiosztást illeti, ezen a téren elmondhatjuk, hogy a Pirelli Angliába a fehér jelölésű közepes és a narancssárga kemény keverékű abroncsokat bocsájtja a csapatok rendelkezésére, hiszen az aszfalt kissé durva felülete és a pálya gyorsasága miatt a gumik itt extrém terhelést kapnak annak ellenére, hogy három egyenes is található Silverstone-ban az aszfaltcsíkon. Ahogy eddig, úgy most is összegyűjtöttem a pálya vonalvezetésének kritikus pontjait, lássuk most ezeket!


Az első két kanyar egy enyhe jobb-bal kombináció, nem igényel különösebb vezetéstechnikai képzettséget ezek teljesítése. Ezután egy újabb jobbos következik, majd elérkezünk a pálya vonalvezetésének első kritikus pontjához. A 4-es kanyar megfelelő teljesítése a versenyen nagyban befolyásolja azt, hogy a Hangár-egyenes végén, a 6-os kanyarban előzni lehessen. Épp ezért kell nagyon odafigyelni arra, hogy a lassú 4-es kanyarból minél folyamatosabban, jobban gyorsítson ki a versenyző. A folyamatosságot megtöri az 5-ös hajlat, itt ugyanis a pilóták általában elveszik a lábukat a gázpedálról annak érdekében, hogy az autó stabil maradjon alattuk. Az egyenes végén található 6-os kanyar azért rendkívül fontos, mert itt lehet előzni, igaz nem könnyű, mert bár a bejárata széles, viszonylag gyorsan szűkül a kanyar íve, ami megtévesztő, hiszen arra ösztökéli az előzni vágyót, hogy minél később lépjen a fékre. Ezért könnyű elfékezni ezt a kanyart. A következő, 7-es számú forduló egy szintén lassú kanyar, itt is fontos tehát a kijárat jó teljesítése, a jó kigyorsítás, hiszen a 8-asban is lehet előzni, ahogy azt a tavalyi futamon a Vettel-Alonso csata esetében láthattuk, amikor a négyszeres világbajnok ebben a görbületben ért spanyol riválisa mellé, majd a pálya újabb kulcsfontosságú pontján, a 9-es kanyarban elment mellette, ezzel mutatva be a tavalyi szezon előzését.


Ez utóbbi kanyar egyébként különösen nehéz, mert itt nem a bejárat széles és a kijárat szűk, hanem pont fordítva van, ebből kifolyólag a kanyar csúcspontja is hátrébb helyeződik, tehát rendkívül körültekintően kell megválasztani a féktávot, ha a kanyar kijáratán nem szeretnéd elhagyni a pályát, amire korábban már volt példa a silverstone-i futamok történetében. Ezt a kanyart követi egy rövidebb egyenes szakasz, majd az öt kanyarból álló, legendás kombináció, mely a pálya újabb fontos pontját alkotja. A kombináció első két-három kanyarját padlógázzal teljesítik a pilóták, fokozatosan váltanak vissza 1-es fokozatba, ebben teljesítve a 13-as kanyart, melynek kigyorsításán már ismét felfelé kell váltani. Ráadásul újabb nehézséget jelent, hogy ezeket a kanyarokat jobb-jobb-bal-jobb-bal sorrendben, nagyon gyorsan teljesítik, az autók beállítását a mérnökök a pálya e pontjához igazítják, már ami az autók futóművének beállítását illeti. Arra is figyelni kell, hogy a 10-13-as kanyarokat szélesebben kell venni annak érdekében, hogy a kombináció utolsó kanyarjából történő kigyorsítás a lehető legjobb legyen a következő DRS-zónára, ahol ugye elvileg, kedvező feltételek esetén előzni lehet.


A  pálya utolsó kulcsfontosságú pontja a 15-ös kanyar az utolsó szektorban. A Stowe névre hallgató forduló nehézségét az adja, hogy a bejáraton emelkedik, a kanyar csúcspontja pedig egy domb tetején van. Bevételét tovább nehezíti, hogy hasonlóan a pálya más fontos pontjaihoz, a pilótáknak itt is lehetőségük van arra, hogy a lehető legkésőbb kezdjenek el fékezni, ám ha az ehhez alkalmas időpontot rosszul választják meg, könnyen elfékezhetik a gumikat. Ha a versenyautó ezen a ponton alul – vagy túlkormányzottságot mutat és lesodródik az ideális ívről, ez pedig, mint tudjuk, hatalmas időveszteséggel járhat. A 16-17-18-as kanyar teljesítésekor csak egyszer kell irányt váltani, az utolsó két forduló jobbra ível, és a célegyenesre visz, itt fokozatosan kell adagolni a gázt és az autók padlógázzal érkeznek meg a pálya célegyenesére. Ennyi egy kör a Brit-Nagydíj helyszínén! Végül térjünk rá az előttünk álló versenyhétvége fontosabb időpontjaira!


A hétvége menetrendje:
Július 4. Szombat:
11:00-12:00 – harmadik szabadedzés
14:00-15:00 – időmérő edzés
Július 5. Vasárnap:
14:00 – A futam
(Haász Rudolf)

Utoljára frissítve: 2015-07-03 20:55:40

További híreink
Schiffer Andrásnak máris sikerült belerúgnia Karikó Katalinba
Két éve nincs arra válasz, hogy liberális demokráciákban miként lehet kísérleti vakcinát előírni, emlékeztetett kritikusan az ügyvéd az ATV műsorában – idézi a mandiner.h...
2023-10-03 17:21:37, Hírek, Sport Bővebben
Történelmet írtak az ETTU-kupában a pécsi férfi asztaliteniszezők
A PTE PEAC asztalitenisz csapata bekerült a legjobb nyolc közé az ETTU-kupában amire hazánkban férfiak esetében még nem volt példa.
2021-03-31 19:40:50, Hírek, Sport Bővebben
Segítség a Sportoldának
A Pécsi Sportolda Sportegyesület a pécsi futball utánpótlás-nevelés meghatározó résztvevője.
2020-12-12 19:59:06, Hírek, Sport Bővebben

Hozzászólások

Még nem érkezett be hozzászászólás! Legyen ön az első!

Hozzászólás beküldéséhez kérjük lépjen be vagy regisztráljon!
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Ünnepi nyitva tartás, menetrendek, parkolás Pécsett és országszerte
Bővebben >>