. Ma Béla napja van.
Jön a jubileumi harmincadik
2015-07-24 10:34:31
Jön a jubileumi harmincadik

Jön a jubileumi harmincadik

A kötelező, kéthetes nyári szabadság előtt Magyarországra látogat a Forma-1 mezőnye.


A Mogyoród település mellett található aszfaltcsíknak szerencsére 2021-ig bérelt helye van a naptárban, amit annak köszönhet, hogy végeztek rajta felújítási munkálatokat és ezek a jövőben is folytatódni fognak. Korábban már meghosszabbították a célegyenest az előzések könnyítése végett, így egy kör most 4381 méter hosszú, ami azt jelenti, hogy a versenytáv 70 kör, vagyis 306,670 kilométer lesz. A pénteken kezdődő hétvégén 27-29 fokos levegőhőmérsékletet jeleznek előre, esőt csak az első és az utolsó napra valószínűsítenek a szakemberek. A DRS-zónának csak egy érzékelési pontja lesz az utolsó kanyarban, tehát a célegyenesben és az 1-es kanyart követő egyenes szakaszon lehet majd használni ezt a különleges rendszert. A Pirelli a fehér jelölésű közepes és a sárga lágy abroncsokat küldi Magyarországra. Ennek oka részben az, hogy az aszfalt nem mindenhol kimondottan érdes felületű, másrészt pedig lassúnak mondható pálya a mienk, mely összességében nem terheli nagyon a gumikat.


A következőkben öt pontban foglalom össze a Hungaroring kulcsfontosságú pontjait. Szokás szerint kezdjük az 1-es kanyarral, mely kis túlzással a pálya egyetlen előzési pontja. A gond itt az, hogy az előzés két, ugyanolyan gumikopással bíró versenyautó között szinte lehetetlen, hiszen adott esetben ugyan a hátul érkező használhat DRS-t az első, erre kijelölt zónában, ám ez is csak arra lehet elég, hogy közelebb kerüljön az üldöző az üldözötthöz. Tehát ez utóbbi pilóta utolsó kanyarban elkövetett hibája is kell a sikeres manőverhez. A második DRS-zóna ugyanis szerintem túl rövid ahhoz, hogy a 2-es kanyarban hatékonyan lehessen előzni.


A 2-es ráadásul nem egyszerű kanyar, ergo ez a pálya következő nehéz, fontos része. A bejárata lejt, ez pedig kiemeli egy versenyautó alulkormányzottságát, vagyis azt a jelenséget, hogy annak orra nehezebben fordul be a kanyarba és hajlamos lecsúszni az ideális ívről. Ráadásul itt az aszfalt nem egyenletes, a bucka még meg is dobhatja az autókat, tehát nagy körültekintéssel kell ezt a kanyart bevenni annak, aki nem szeretne időt veszteni.


A 4-es kanyar nehézsége abban áll, hogy a bejáratán emelkedik, gyors kanyar, ezért aztán mire kigyorsít belőle a pilóta, már a domb tetején találja magát. Mindezekből következik, hogy ez a forduló beláthatatlan, így ugyan meg lehet kockáztatni itt az előzést, de nem érdemes próbálkozni vele, ugyanis szabályosan, anélkül, hogy a pályát négy kerékkel elhagyd, itt szinte lehetetlen előzni. A közelmúlt futamainak egyikén (talán épp tavaly) az egyik Lotus megpróbálta az előzést a 4-esben, de a manővert az előbb említett pályaelhagyás miatt nem ítélte szabályosnak a versenybíróság.


A 8-as és a 9-es kanyar egy olyan kombináció, ahol két gyors kormánymozdulatra van szükség annak sikeres bevételéhez, így áttéve az autót a pálya bal oldaláról a jobbra. Ezen kívül arra kell figyelni, hogy a féket kezdetben óvatosan kell adagolni, mert a 8-ason minél gyorsabban kell átjönni ahhoz, hogy a lehető legkevesebb időt veszítse valaki. Ez tehát egy olyan pontja a pályának, ahol a leginkább érdemes koncentrálni, e nélkül könnyű itt rontani.


A célegyenesre fordító utolsó, 14-es kanyar a célegyenesbe kijelölt első DRS-zóna miatt kulcsfontosságú hely a Hungaroringen. Itt jellemzően szűken fordulnak a pilóták, különösen akkor, ha szeretnék megelőzni az előttük haladó vetélytársat. A szűk kanyarodás azt eredményezi, hogy hamarabb lehet kigyorsítani, de aki rosszul ítéli meg, hogy hol van ennek a hosszú kanyarnak a csúcspontja és túl hamar gyorsít ki, az küszködhet az autója fenekével, mely ilyen esetekben oldalra szokott kitörni, a megpördülés így szinte garantált. Ha hiba nélkül jön itt át valaki és jól sikerül a kigyorsítás, a célegyenesben a lehető legmagasabb tempó érhető el ez által. Ezzel képzeletben körbe is értünk a Mogyoród mellett fekvő, magyar Forma-1-es pályán, már csak a hétvége legfontosabb időpontjainak ismétlése van hátra!*


A hétvége menetrendje:
Július 24. Péntek:
10:00-11:30 – első szabadedzés
14:00-15:30 – második szabadedzés
Július 25. Szombat:
11:00-12:00 – harmadik szabadedzés
14:00-15:00 – időmérő edzés
Július 26. vasárnap:
14:00 – futam
*Az egy héttel ezelőtt indult M4 – Sport csatorna minden, a Forma-1-hez köthető, a pályán történő eseményt, és a betétfutamok történéseit is élőben közvetíti majd.            (Haász Rudolf)

Utoljára frissítve: 2015-07-24 10:37:03

További híreink
Schiffer Andrásnak máris sikerült belerúgnia Karikó Katalinba
Két éve nincs arra válasz, hogy liberális demokráciákban miként lehet kísérleti vakcinát előírni, emlékeztetett kritikusan az ügyvéd az ATV műsorában – idézi a mandiner.h...
2023-10-03 17:21:37, Hírek, Sport Bővebben
Történelmet írtak az ETTU-kupában a pécsi férfi asztaliteniszezők
A PTE PEAC asztalitenisz csapata bekerült a legjobb nyolc közé az ETTU-kupában amire hazánkban férfiak esetében még nem volt példa.
2021-03-31 19:40:50, Hírek, Sport Bővebben
Segítség a Sportoldának
A Pécsi Sportolda Sportegyesület a pécsi futball utánpótlás-nevelés meghatározó résztvevője.
2020-12-12 19:59:06, Hírek, Sport Bővebben

Hozzászólások

Még nem érkezett be hozzászászólás! Legyen ön az első!

Hozzászólás beküldéséhez kérjük lépjen be vagy regisztráljon!
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Nagyobb védelmet nyújtanak az emberkereskedőknek áldozatul esetteknek az Európai Parlament által elfogadott sz...
Bővebben >>