A kötelező, kéthetes nyári szabadság előtt Magyarországra látogat a Forma-1 mezőnye.
A Mogyoród település mellett található aszfaltcsíknak szerencsére 2021-ig bérelt helye van a naptárban, amit annak köszönhet, hogy végeztek rajta felújítási munkálatokat és ezek a jövőben is folytatódni fognak. Korábban már meghosszabbították a célegyenest az előzések könnyítése végett, így egy kör most 4381 méter hosszú, ami azt jelenti, hogy a versenytáv 70 kör, vagyis 306,670 kilométer lesz. A pénteken kezdődő hétvégén 27-29 fokos levegőhőmérsékletet jeleznek előre, esőt csak az első és az utolsó napra valószínűsítenek a szakemberek. A DRS-zónának csak egy érzékelési pontja lesz az utolsó kanyarban, tehát a célegyenesben és az 1-es kanyart követő egyenes szakaszon lehet majd használni ezt a különleges rendszert. A Pirelli a fehér jelölésű közepes és a sárga lágy abroncsokat küldi Magyarországra. Ennek oka részben az, hogy az aszfalt nem mindenhol kimondottan érdes felületű, másrészt pedig lassúnak mondható pálya a mienk, mely összességében nem terheli nagyon a gumikat.
A következőkben öt pontban foglalom össze a Hungaroring kulcsfontosságú pontjait. Szokás szerint kezdjük az 1-es kanyarral, mely kis túlzással a pálya egyetlen előzési pontja. A gond itt az, hogy az előzés két, ugyanolyan gumikopással bíró versenyautó között szinte lehetetlen, hiszen adott esetben ugyan a hátul érkező használhat DRS-t az első, erre kijelölt zónában, ám ez is csak arra lehet elég, hogy közelebb kerüljön az üldöző az üldözötthöz. Tehát ez utóbbi pilóta utolsó kanyarban elkövetett hibája is kell a sikeres manőverhez. A második DRS-zóna ugyanis szerintem túl rövid ahhoz, hogy a 2-es kanyarban hatékonyan lehessen előzni.
A 2-es ráadásul nem egyszerű kanyar, ergo ez a pálya következő nehéz, fontos része. A bejárata lejt, ez pedig kiemeli egy versenyautó alulkormányzottságát, vagyis azt a jelenséget, hogy annak orra nehezebben fordul be a kanyarba és hajlamos lecsúszni az ideális ívről. Ráadásul itt az aszfalt nem egyenletes, a bucka még meg is dobhatja az autókat, tehát nagy körültekintéssel kell ezt a kanyart bevenni annak, aki nem szeretne időt veszteni.
A 4-es kanyar nehézsége abban áll, hogy a bejáratán emelkedik, gyors kanyar, ezért aztán mire kigyorsít belőle a pilóta, már a domb tetején találja magát. Mindezekből következik, hogy ez a forduló beláthatatlan, így ugyan meg lehet kockáztatni itt az előzést, de nem érdemes próbálkozni vele, ugyanis szabályosan, anélkül, hogy a pályát négy kerékkel elhagyd, itt szinte lehetetlen előzni. A közelmúlt futamainak egyikén (talán épp tavaly) az egyik Lotus megpróbálta az előzést a 4-esben, de a manővert az előbb említett pályaelhagyás miatt nem ítélte szabályosnak a versenybíróság.
A 8-as és a 9-es kanyar egy olyan kombináció, ahol két gyors kormánymozdulatra van szükség annak sikeres bevételéhez, így áttéve az autót a pálya bal oldaláról a jobbra. Ezen kívül arra kell figyelni, hogy a féket kezdetben óvatosan kell adagolni, mert a 8-ason minél gyorsabban kell átjönni ahhoz, hogy a lehető legkevesebb időt veszítse valaki. Ez tehát egy olyan pontja a pályának, ahol a leginkább érdemes koncentrálni, e nélkül könnyű itt rontani.
A célegyenesre fordító utolsó, 14-es kanyar a célegyenesbe kijelölt első DRS-zóna miatt kulcsfontosságú hely a Hungaroringen. Itt jellemzően szűken fordulnak a pilóták, különösen akkor, ha szeretnék megelőzni az előttük haladó vetélytársat. A szűk kanyarodás azt eredményezi, hogy hamarabb lehet kigyorsítani, de aki rosszul ítéli meg, hogy hol van ennek a hosszú kanyarnak a csúcspontja és túl hamar gyorsít ki, az küszködhet az autója fenekével, mely ilyen esetekben oldalra szokott kitörni, a megpördülés így szinte garantált. Ha hiba nélkül jön itt át valaki és jól sikerül a kigyorsítás, a célegyenesben a lehető legmagasabb tempó érhető el ez által. Ezzel képzeletben körbe is értünk a Mogyoród mellett fekvő, magyar Forma-1-es pályán, már csak a hétvége legfontosabb időpontjainak ismétlése van hátra!*
A hétvége menetrendje:
Július 24. Péntek:
10:00-11:30 – első szabadedzés
14:00-15:30 – második szabadedzés
Július 25. Szombat:
11:00-12:00 – harmadik szabadedzés
14:00-15:00 – időmérő edzés
Július 26. vasárnap:
14:00 – futam
*Az egy héttel ezelőtt indult M4 – Sport csatorna minden, a Forma-1-hez köthető, a pályán történő eseményt, és a betétfutamok történéseit is élőben közvetíti majd. (Haász Rudolf)