Dienes Zoltán szekszárdi gyökerekkel is rendelkező matematikus fontos feladatának tartotta, hogy érdekessé tegyse a matematika tanulását a gyerekek számára.
Ezt az általa fontos feladatot, mint örökségét viszi tovább a Universitas Quinqueecclesiensis Alapítvány és a Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kara, alkotva meg az újabbnál újabb Dienes-játékokat. A korábbiak az Erdők játéka és a Ki jut a várba? most kettő újabbal - AbrakaDabra, Igaz?gyöngyök - bővült.
A társasjátékoknak - amelyek egyaránt megszólítják a kicsiket, a nagyokat, a szüleiket és nagyszüleiket, nemcsak itthon ismert egyre szélesebb körben, de nemrégen Kanadában és New Yorkban is bemutatták őket. Ezáltal a pécsi egyetem a nemzetközi színtérre való kilépésben is példával jár elő. A játékok a logikus gondolkodás elsajátításán olyan tartalmi elemeket is tartalmaznak, amelyek kiterjednek egyebek mellett a természetmegőrzés, fenntartható fejlődés, a környezetvédelem területére is.
A digitalizáció szinte az élet minden területén megjelent, a tanulásban, az ismeretek elsajátításában is jelentős változásokat eredményezett. A tanítási órák menete is fokozatosan átalakult, egyre nagyobb terepet kap benne a tanulás irányítása, ugyanis a tanulók mind inkább igénylik, hogy egymással együttműködve sajátítsák el az ismereteket, ahogyan ezt megteszik az online térben, a digitális médiában. A kooperatív tanítási módszer mind inkább előtérbe kerül, a diákok nemcsak a feltett kérdésekre akarnak választ adni, hanem a saját ismereteikre, tapasztalataikra alapozva a sajátjukat is fel kívánják tenni. Az órákon kreatív módon szeretnek részt venni, maguk alkotnak feladatokat, s keresik az általuk felvetett problémákra a válaszokat.
A két új Dienes- társasjáték ezeknek az elveknek a mentén született meg. Az egyikben a logika és a matematika világát lehet úgy felfedezni, ahogy eddig még sosem. Az AbrakaDabra országba való látogatás során, vagy azt kell kitalálni, hogy a gyöngyök igazak-e. Játékos formában segítik a gyerekek logikai, problémamegoldó és matematikai képességeinek fejlesztését, úgy hogy könnyedén beilleszthetők a tanítási óra menetébe. Igaz?gyöngyök társasjátékban korongok és tulajdonságkártyák közötti összefüggéseket - igaz és hamis állításokat - kell felismerni. Az AbrakaDabrában olyan országba látogathatnak el a gyerekek ahol mindennek két oldala van: az egyik az Abraka, a másik a Dabra.
Az újonnan kifejlesztett játékokat Kanadában és az Egyesült Államokban is bemutatták, ahol nagy érdeklődés övezte őket. Egyben ezek - a másik kettővel egyetemben - a Pécsi Tudományegyetem első olyan játékai, amelyek az egyetem logójával is ellátva kaphatók itthon és külföldön egyaránt. (fotó: Csortos Szabolcs)