Kezdődik a Forma 1-es szezon, számos érdekes pont az első versenyhelyszínen.
Ám mielőtt ebbe belekezdenénk, a magyar idő szerint ma hajnalban megtartott, szezonnyitó sajtótájékoztató előtt furcsa hír borzolta a Forma-1 mezőnyének és rajongóinak idegeit, elsőként tehát ezzel foglalkozunk!
A Sauber csapatának tesztpilótája tavaly a 29 éves Geido van der Garde volt. A holland versenyző tesztpilótai szerződésében volt egy olyan pont, amely szerint ha a Sauber csapatvezetése elégedett tesztpilótája teljesítményével, akkor a 2015-ös esztendőre versenyzői ülést kap van der Garde. Itt kezdődik a dolog érdekes része, ugyanis tavaly júniusban érvényesítette a Sauber ezt az opciós jogot, tehát elvileg van der Garde versenyezhetne jelenlegi csapata színeiben Melbourne-ben.
Csakhogy Monisha Kaltenborn csapatvezető bejelentette novemberben, hogy van der Garde nem kap versenyzői ülést, helyére a svéd Marcus Ericcson ül majd. A holland ezért fordult a bírósághoz ügyvédjeivel. Az eljárás legvégén az ausztráliai Victoria állam Legfelsőbb Bírósága kötelezte a Sauber csapatát arra, hogy beültesse egyik autójába Geido van der Gardét. Az ügyben eljáró bíró kötelezte az ausztrál hatóságokat, hogy abban az esetben, ha ez mégsem történik meg, foglalják le a Sauber csapatának teljes felszerelését. Ez a gyakorlatban a csapat csődjét jelentené, hiszen hiába utazna el a személyzet a második futamra Sepangba, felszerelés és versenyautó nélkül nem lehet versenyezni. Könnyen lehet, hogy a Sauber teljes vagyonával fizethet a pilótájával szembeni teljesen nyilvávaló igazságtalanságért!
Most pedig térjünk rá a pályára! a Forma-1 első, idei versenyének helyszíne Melbourne-ben, az Albert Parkban található. A pálya egyértelműen utcai jellegű, hiszen annak nagy részét – a márciusi versenyt leszámítva utcai autók használják. A pálya hossza 5303 méter, a versenytáv 58 kör, ami 307,574 kilométert jelent. A csapatoknak gumiabroncsot szállító Pirelli a száraz pályára alkalmas 4 különböző keverékű slick gumi közül a fehér jelölésű közepes és az oldalán sárgával jelölt lágy gumikat bocsátja a csapatok rendelkezésére. A másik két keverék a narancssárgával jelölt legkeményebb és a pirossal jelölt szuper-lágy keverékek más futamokon kerülnek majd bevetésre.
A pályán két olyan zónát jelöltek ki, ahol lehet majd nyitni az autók hátsó szárnyát, mely aerodinamikai szempontból könnyíti meg az előzést Az első ilyen zóna maga a célegyenes, a második pedig a 3-as számú kanyarhoz vezető, a célegyenes után következő hosszú egyenes szakasz. Ezért a pálya vonalvezetésében kulcsfontosságú az első sikán – melyet két kanyarnak kell számolni – megfelelő bevétele, hogy minél előbb gyorsíthasson ki a versenyző a fent említett második DRS-zónára, mely igencsak szűk, hibázni tehát nem érdemes, mert ezen a pnton sokat veszíthet a sebességéből az autó. Ha két autó közül a hátrébb lévő a célegyenes végén kieszközli, hogy az előtte haladó védekezzen, akkor szinte biztos, hogy a 3-as kanyarban a támadó előzési pozícióba kerül, ebben a kanyarban szeretnek a leginkább előzni a pilóták, ezért a hármas kanyart is lehet a kritikus pontok közé sorolni.
Szintén fontos jól bevenni a 11-es és a 12-es kanyar kombinációját a pálya északkeleti oldalán, ugyanis ezt követően egy, a versenyzők által padlógázon teljesítendő szakasz következik. Ha ebben a két kanyarban megcsúszik, kavicságyba sodródik a versenyző akkor bizony szintén időt és sebességet veszít, tehát a pálya ezen szakaszán pontosnak kell lenni.
A következő, 13-as kanyar is kitűnő lehetőséget kínál az előzésre, már csak ezért is érdemes a második időmérő szektor utolsó szakaszát a lehetőségekhez képest jól megcsinálni, hiszen ha szélárnyékba kerül az ember, akkor a belső íven, balról tud előzni.
Az utolsó fontos pontja a Melbourne-i ausztrál Forma-1-es pályának a célegyenesre fordító, utolsó, 16-os kanyar. Ha itt lesodródik a versenyző az ideális ívről, akkor nemcsak a célegyenesben, hanem a következő megkezdett körön is sok időt veszíthet. A kanyar bevételét nehezíti, hogy általában állnak a gázon ennek bevétele alatt, csak nagyon minimálisan lassítanak le, tehát a pálya ezen szakasza is komoly koncentrációt igényel.
Mivel ez egy, a hátsó gumikat megterhelő, viszonylag gyors pálya hat extrém fékezési ponttal, ezért a gumik és a fékek is viszonylag nagy igénybevételnek vannak kitéve, általában a 2-3 kerékcserés boxkiállást szokták a csapatok alkalmazni. A pálya, gyorsasága ellenére nem zabálja annyira a gumikat, a közepes gumikopás miatt döntött úgy a Pirelli, hogy a közepes és a lágy keverékű gumik kapnak szerepet hétvégén.
Nemsokára tehát megkezdődik a 2015-ös Forma-1-es szezon,a futamokat július 1-ig a Duna TV, azt követően pedig a vadonatúj, közszolgálati sportcsatorna, az M4 Sport közvetíti majd Végezetül lássuk a hétvége menetrendjét!
A hétvége menetrendje:
Péntek
2:30-4:00 - F1 első szabadedzés
6:30-8:00 - F1 második szabadedzés (23:30-tól felvételről a Dunán megtekinthető!)
Szombat
4:00-5:00 - F1 harmadik szabadedzés
7:00-8:00 - F1 időmérő edzés
Vasárnap
6:00 - Formula-1 Ausztrál Nagydíj (verseny)
(Haász Rudolf)