. Ma Konrád, Tivadar napja van.
Kínai zenéről másképp
2017-06-07 15:06:01
Kínai zenéről másképp

Kínai zenéről másképp

A Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kara keretein belül működő Konfuciusz Intézet négy részből álló előadássorozatot indított útjára a tradicionális kínai zenéről.


Az egyetem Művészeti Karának oktatója, Juhász Zsuzsa muzikológus a kínai zene világába nyújtott betekintést. Elsőként a keleti vallásokba és filozófiai irányzatokba vezette be az érdeklődőket, a taoizmus elméleti, az emberre ható jellegétől kezdve egészen ennek ellenpólusának tekintet konfucianizmus gyakorlati, a nép, az állam felvirágoztatását célzó eszméjéig. Előadásának középpontjában e két különböző, ugyanakkor egymás nélkül nem létező irányzat zenére tett hatását - miként adtak más-más célt és értelmet – helyezte.

Mint elmondta, a taoista ember számára a zene az elmélyülés eszköze, ösztönös és taníthatatlan, a célja, hogy hozzásegítse a mindenséggel való azonosuláshoz. Kitért arra is, az első, legfontosabb és talán leggazdagabb forrásai az ősi kínai zenének konfuciánus iratokban találhatók. Ezek szerint a zene közvetlen befolyást gyakorol a politikai életre, hatására a magas tisztséggel felruházott emberek becsületesen látják el a hivatalukat, a nép pedig elégedett lesz. Xun Ze az egyik nagy konfuciánus filozófus szerint a zene és a szertartások együttesen képesek helyes útra kormányozni az embereket, ugyanis a szertartások szétválasztanak, hierarchiát, ezzel együtt tiszteletet teremtenek, a zene pedig összhangba hoz és egyenlővé tesz. Ennek az eszmének markáns ellenzője volt Mo Di, aki ugyan nagyon szélsőségesen, mégis korát megelőző logikai gondolatmenettel állította, a zenehallgatás és a zenélés elveszi az emberek idejét a munkától, a költséges hangszerek pedig súlyos terheket rónak a szegényekre.

Említést tett a Tibetben kialakult zenekultúráról is, ahol az Indiából Kína felé áramló buddhizmus egy speciális fajtája gyökerezett meg, a lámaizmus, amelynek zenéjének dallamvilága sok szomszédos nép  - mongol, turkesztáni - hagyományaiból tevődik össze, de hatást gyakorolt rá Kína zenekultúrája is.

Többek között szó volt arról is, hogy a kínai emberek a magyar népdalt, a pentaton hangsornak köszönhetően, szinte sajátjuknak érezik, gyorsan megtanulják. Ennek oka abban is keresendő, hogy a kínaiak szintén pentaton skálára épülő dalokat énekelne. Bár a pentaton a világ számos pontján előfordul, ugyanakkor az ötfokú hangsor variánsait minden nép a maga vérmérséklete szerint különféle szerkezeti formában használja. Egyes kínai dallamok, de még inkább a Kínában élő, de nem kínai hun utód népek énekei viszont hasonlóak a magyar népzene ősrétegében meglévő dalokhoz.

A kínai hangszerek világába Csajághy György zenetanár-népzenekutató, történész, tárogatóművész és felesége Csajághyné Duha Julianna zenetanár-kürtművész vezette be az érdeklődőket.

- Már gyerekként is vonzott a Kelet varázslatos világa, az Ezeregyéjszaka meséi nagyon mélyen hatottak rám. Zenészként, népzenekutatóként, történészként pedig a magyar őstörténet a kutatási területem – mondja. – Mint zenész mindig is vallottam, hogy a magyar pentatónia gyökerei Keleten keresendők. Népzenekutatóként és történészként pedig arra kerestem a választ, honnan érkeztünk, kik is vagyunk valójában?  

Szólt arról is, Kínával is a zenén keresztül került kapcsolatba, többek közt Bárdi László Kína-kutató hívta fel a figyelmét arra, hogy Kínában több népcsoport él, akik a hunok utódainak vallják magukat. Több kínai hangszert is kapott tőle.

- Még az 1900-as évek derekán járt Magyarországon a neves kínai zenetudós, Zhang Rei, aki azt tapasztalta, hogy az egyik Kínában élő  népcsoport, a sárga ujgurok zenéje stiláris vonatkozásokban kísértetiesen hasonló az ősi magyar pentaton népdalokhoz – emeli ki.

A kínai zene történetében – ahogy azt már az eredetmítosztól kezdve látjuk – fontos szerepe van a hangszereknek. Ahogy a zene minden formája, úgy a hangszerek is gyakran elsősorban kultikus jelentőségűek, nem csupán a fül gyönyörködtetését szolgálják.

- Amikor felkértek az előadás megtartására azt nemcsak örömmel fogadtam, hanem egy kihívásnak is éreztem, mert az általam bemutatott hangszereket - két különféle kínai furulyát és egy keleti tárogatót - már régen szólaltattam meg – mondja. – A furulyák különlegességét a kiképzésük adja, ugyanis az egyik esetében az általunk ismert helyett nem bele, hanem rá kell fújni a levegőt a befúvó nyílás peremére ahhoz, hogy megszólaljon, míg a másiknál nem az Európában általában ismert helyen, hanem a hangszer hátoldalán van a szélhasító nyílás, s hát a hanglyukak elhelyezkedése is eltér a nyugati furulyáktól. Ezek az elsősorban bambusznádból készült hangszerek a kínai zene eredetmítoszához kapcsolódnak. Egy tibeti sárkánykürtöt is bemutattunk - ezt a feleségem szólaltatta meg -, ami a tibeti kultúrában a rossz szellemek elüldözésére szolgál,valamint ugyancsak a tibeti  szertartásoknál használatos, különleges csilingelő hangot adó ütős hangszerrel és mongol dorombénekkel zártuk a bemutatót.

Utoljára frissítve: 2017-06-07 15:06:47

További híreink
Április 11. a Parkinson betegek világnapja
Nem csak az idősek betegsége. Ígéretes új módszerek, nagy társadalmi hiányosságok a Parkinson-kór kezelésében
2024-04-11 22:55:44, Hírek, KÖZ-TÉR Bővebben
Világszenzáció: Karikó Katalin után egy nappal újabb magyar tudós kapott Nobel-díjat
Kutatótársával, az amerikai Drew Weissmannel megosztva Karikó Katalinnak ítélte a Svéd Királyi Akadémia a 2023-as fiziológiai-orvostudományi Nobel-díjat a mRNS-alapú orvo...
2023-10-03 17:21:29, Hírek, KÖZ-TÉR Bővebben
A tangó tüzében izzik ismét Pécs
Ismét várja az érdeklődőket a Pécsi Nemzetközi Tangó Ünnep, immár harmadszor.
2023-09-29 02:19:13, Hírek, KÖZ-TÉR Bővebben

Hozzászólások

Még nem érkezett be hozzászászólás! Legyen ön az első!

Hozzászólás beküldéséhez kérjük lépjen be vagy regisztráljon!
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Ismét gazdag programkínálatot ígér az ünnepre és előtte a nagyhétre a zengővárkonyi Míves Tojás Múzeum, megren...
Bővebben >>