Az Ezüstláz Ékszergalériában látható Pécsett Király Fanni ötvösművész és Rákossy Péter fotóművész közös kiállítása.
Az Ezüstláz Ékszergaléria ismét nagy dobással áll elő! Akik kicsit is bepillantást nyertek már az elmúlt évek során a galéria tevékenységébe, megtapasztalhatták, hogy kiállításaik mindig valami dupla csavarral közelítenek az ötvös-iparművészet felé. Ezúttal egy olyan páros kiállításra invitálnak, ami messze túllép az ékszer vagy akár a tágan vett formatervezés határain, és a vers, ékszer és fotó korokon, téren és művészeti ágakon átívelő párbeszédébe enged betekintést – vagy inkább beleszólást (?)
A tárlat anyagának kiindulópontját Király Fanni HAIKU című ékszersorozata adja, mely közel 20 darabot számlál. Az ékszerek tradicionális japán haikuk (háromsoros filozofikus költemények) inspirációjára születtek, jellemzően pergamenből. A pécsi közönség már többször találkozhatott a művésznő keze alól kikerülő különleges pergamenalkotásokkal, és nemcsak az ékszergaléria tematikus kiállításain, hanem a Janus Pannonius Múzeum Szamurájok és gésák című tavalyi nagyszabású tárlatának kortárs ékszer részlegében is.
Király Fanni a világon egyedülálló technikával alakítja a japán kimonók floreális motívumait háromdimenziós, hordható tárgyakká, melyekhez apró darabonként maga szárítja formára és színezi meg a leheletfinom kecskebőrt, majd illeszti össze egy egésszé, egzotikus fával, ezüsttel vagy színes drágakővel kombinálva. Az elkészült alkotásoknak szerves része az ihletet adó költemény is – a szövegek rendre olvashatók legalább a tárgyak mellett, de nem ritkán magára az ékszerre írva.
A kiállítás azonban nem áll meg a haikuk inspirálta ékszereknél: Király Fanni versből merített munkáira Rákossy Péter fotóművész alkotásai reflektálnak. A Budapesten élő és alkalmazott-fotósként dolgozó művész egy egyedi ötlettel az ékszereket felhasználva különleges fotogramokat, azaz fénylenyomatokat hozott létre, melyeket az összekötő közös matériára, pergamenre nagyított ki. A különös hatású, leginkább archaikus festményeket idéző képek az ékszereknek hol egy-egy részletét emelik ki, hol több darab vagy részlet játékos újraillesztésével hoznak létre egy teljesen új egységet. Így a kiállításon a verses szöveg, az iparművészeti tárgy és a fotó-technikával készült kép lép egymással kölcsönös párbeszédbe, óhatatlanul bevonva abba szemlélőjét is.
A kiállítás a budapesti Filter Galéria decemberi tárlatának folytatása, és anyaga augusztus végéig látható Pécsett a Király utcai galériában.