Nem kis kihívást jelent az új transz-európai hálózatok (TEN-T) innovatív finanszírozási megoldások bevonásával történő megvalósítása.
Mint Violeta Bulc, a közlekedéspolitikáért felelős biztos elmondta, az összefogás most különösen fontos ahhoz, hogy a transz-európai közlekedési hálózat megvalósuljon, amelynek egyik fontos eleme a munkatervek – köztük a kulcsfontosságú határokon átnyúló projektek – végrehajtása. Fontos, hogy minden – nemzeti és regionális, köz- és magán- – szereplő az uniós forrásokat, a rendelkezésre álló eszközöket – például az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközt és az új Európai Stratégiai Beruházási Alapot – minél hatékonyabban kihasználja. A Christophersen–Bodewig–Secchi-jelentés ajánlásai pedig alapvető szerepet játszanak a szükséges magánberuházások bevonásában.
Mindehhez Anrijs Matiss, Lettország közlekedési minisztere a következőket tette hozzá, a Rail Baltica kiváló példája az egységes infrastruktúrának. Ez a normál nyomtávú vasútvonal nem csupán a fő balti városokat fogja összekötni – utat nyitva az utas-, illetve teherszállítással kapcsolatos új mobilitási megoldásoknak –, de a balti régió Európa szívével történő újbóli összekötését is szimbolizálja.
A TEN-T napok keretében írták alá Finnország, Észtország, Lettország, Litvánia és Lengyelország miniszterei az Északi-tengeri–balti törzshálózati folyosó gerincévé váló Rail Baltica projekt végrehajtási nyilatkozatát. Ezenkívül Violeta Bulc biztos és a nyugat-balkáni államok miniszterei megegyeztek a törzshálózat és a törzshálózati folyosók nyugat-balkáni államokra való indikatív kiterjesztéséről.
A következő lépésben, július 10-én az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) Bizottsága dönt azokról a projektekről, amelyek támogatásban részesülnek. Az európai közlekedési összeköttetések korszerűsítésére 11,9 milliárd euró uniós forrás áll rendelkezésre.