. Ma Márk napja van.
Leghosszab pálya, legrövidebb verseny
2015-08-22 17:24:38
Leghosszab pálya, legrövidebb verseny

Leghosszab pálya, legrövidebb verseny

A 7004 méter hosszan Spa és Francorchamps nevű, belgiumi falvak mellett elterülő legendás versenypályán rendezik az idei tizenegyedik Forma-1 nagydíjat.


A versenytáv csupán 44 kör, 308,176 kilométer. Ami a hétvégén várható időjárást illeti: a pálya közelében található Ardennek-hegység időjárása rendkívül változékony. A belga meteorológia a hétvége mindhárom napjára jósol esőt, emellett 22-24 fokos levegőhőmérsékletet várnak a szakemberek.


Ezen a pályán is két DRS-zóna lesz, két különálló érzékelési ponttal. Az egyik a célegyenesben található, a másik pedig az 5-ös kanyar felé vezető rész lesz a legendás kanyar; az Eau Rouge után. A Pirelli erre a pályára a fehér jelölésű közepes, valamint a sárga lágy abroncsokat küldi annak ellenére, hogy az aszfaltcsík felülete rendkívül érdes és a második szektorban, a kanyargós szakaszon jelentős oldal – és hosszirányú terhelést kapnak a gumik. A választás elsődleges oka, hogy alacsony a teljesítendő körök száma, ezek a gumik pedig ilyen körülményeket kibírnak 20-24 körig. A gumiválasztást azonban a kiszámíthatatlan időjárás befolyásolhatja, ezért könnyen lehet, hogy egész hétvégén nem lesz szükség a száraz pályára alkalmas gumikra.


A pályának négy olyan, kritikus szakasza van, melyek minél jobb teljesítése elengedhetetlenül fontos egy kitűnő gyors kör abszolválásához. Ezek közül az első maga az első szektor, melyben öt kanyar található. Az 1-es kanyart érdemes minél szűkebben venni a jó kigyorsítás érdekében, hiszen ezután jön a már említett legendás sikán, az Eau Rouge, melyen a lehető legnagyobb tempóban érdemes átmenni. A pilóták az összes idei pálya összes kanyarja közül ezt élvezik a legjobban, hiszen egy dombtetőre visz fel, nagy a szintkülönbség a sikán be – és kijárata között. Azt mondják, olyan érzés átmenni rajta, mintha egy katapult berendezés kilőné az embert az ég felé, az adrenalin szint jelentősen emelkedik a pálya e pontján. Ezt követi a Kennel egyenes, amely a második DRS-zóna itt. A végén található Les Combes (Lö Komb) nevű gyors kanyarkombináció kiváló előzési lehetőséget kínál a versenyzők számára.


A 10-es és a 11-es kanyarok képezik a pálya egyik legtrükkösebb részét, hiszen a kettő közül csak az egyiknek van csúcspontja, a 11-es viszont egy gyors hajlat, melynek nincs. Nagyon nehezen érzékelhető kijárat viszont van, a kanyarvételt nehezíti a kigyorsítás, hiszen ha a versenyzők túl hamar adnak gázt, könnyen a bukótérben találhatják magukat. Ez az egyetlen része a pályának, ahol soha nem padlógázon haladtak át, ennek ténye pedig nehezíti a versenyautók egyensúlya helyes arányának belövését, szóval a mérnökök nem hibázhatnak a beállításokkal.


A 15-ös, Paul Frere névre keresztelt kanyar azért nagyon fontos pontja a pályának, mert akárcsak az 1-es kanyar után, itt is padlógázzal teljesíthető szakasz kezdődik. A kanyar kijárata lejt, ez némileg gyorsítja az autókat, tehát a gázadagolással óvatosan kell bánni. Gyakori hiba itt, hogy a pilóták általában túl szélesre veszik a kanyart, sokszor elhagyva ezzel a pályát. Charlie Whiting versenyigazgató bejelentette, hogy a hétvége folyamán, de különösen a versenyen kiemelten figyelni fogják itt a pályaelhagyást, melyet akár büntethetnek is.


A célegyenesre vezető, utolsó sikán a negyedik kritikus pont Spában. Itt általában meg szokták próbálni az előzést abban az esetben, ha a támadó pilóta elég közel kerül a védekezőhöz. A kanyarkombináció helyes bevételét nehezíti, hogy a bejárati ív jobbra, befelé dől, tehát ha túl nagy tempóval érkezik ide bárki, akkor a versenyautó egyik fele biztosan elhagyja a pályát. A 19-es kanyar kijáratán az addig tapasztalható emelkedés hirtelen megszűnik, ez pedig túlkormányzottságot eredményezhet. Emellett jellemző probléma lehet az alacsony tapadás, sok egyéb mellett erre is oda kell figyelniük az autókat beállító mérnököknek.


Végül az olvasóknak ajánljuk a hétvége menetrendjét, megjegyezve, hogy minden, a Forma-1-hez kapcsolódó eseményt az M4 – Sport élőben közvetít!


A hétvége menetrendje:


Augusztus 22. Szombat:


11:00-12:00 – harmadik szabadedzés
14:00-15:00 – időmérő edzés
Augusztus 23. vasárnap:


14:00 – futam
(Haász Rudolf)

Utoljára frissítve: 2015-08-22 17:29:59

További híreink
Schiffer Andrásnak máris sikerült belerúgnia Karikó Katalinba
Két éve nincs arra válasz, hogy liberális demokráciákban miként lehet kísérleti vakcinát előírni, emlékeztetett kritikusan az ügyvéd az ATV műsorában – idézi a mandiner.h...
2023-10-03 17:21:37, Hírek, Sport Bővebben
Történelmet írtak az ETTU-kupában a pécsi férfi asztaliteniszezők
A PTE PEAC asztalitenisz csapata bekerült a legjobb nyolc közé az ETTU-kupában amire hazánkban férfiak esetében még nem volt példa.
2021-03-31 19:40:50, Hírek, Sport Bővebben
Segítség a Sportoldának
A Pécsi Sportolda Sportegyesület a pécsi futball utánpótlás-nevelés meghatározó résztvevője.
2020-12-12 19:59:06, Hírek, Sport Bővebben

Hozzászólások

Még nem érkezett be hozzászászólás! Legyen ön az első!

Hozzászólás beküldéséhez kérjük lépjen be vagy regisztráljon!
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Ismét gazdag programkínálatot ígér az ünnepre és előtte a nagyhétre a zengővárkonyi Míves Tojás Múzeum, megren...
Bővebben >>