. Ma Márk napja van.
Monacóban a Forma-1
2015-05-23 10:35:19
Monacóban a Forma-1

Monacóban a Forma-1

Monacóba a Forma-1 legrövidebb versenypályáján folytatódik a hétvégén a Forma-1.

Csütörtöktől vasárnapig a város utcáin a buszok és egyéb járművek helyét a versenyautók veszik majd át, város kikötőjét pedig zsúfolásig töltik majd meg a jachtok, luxushajók. 
 
Az időjárás száraz és hűvös lehet szombaton és vasárnap, 20-21 fokos levegőhőmérséklet társulhat mindehhez. A pálya felülete ugyan sima, az aszfalt nem olyan érdes, mint például a spanyol helyszínen, de néhány ponton huplis, egyenetlen. Ezért a gumikat szállító Pirelli idén először bátran beveti a citromsárga lágy és a piros jelölésű szuper-lágy abroncsokat.
 
Bár korábban említettem, hogy ez a legrövidebb utcai pálya, most ehhez hozzáteszem, hogy egy kör hossza 3340 méter, a versenytáv pedig nem éri el a 300 kilométert, 78 kör itt 260,52 kilométert jelent. Ahhoz, hogy az említett limitet átlépje a mezőny, minimum 93 kört kéne megtenni, de ezt üzemanyaggal nem bírná ki egy Forma-1-es versenyautó, így hát maradtak a 78 megállapított körnél.  Ezen a pályán azért nagyon nehéz versenyezni, mert kevés kivételtől eltekintve nincs bukótér, ha a versenyző hibát vét, elront egy féktávot, könnyen összetörheti az autóját.
 
A fent említett kivételek közé tartozik rögtön az 1-es kanyar, amely a pálya hat kritikus pontja közül az első. Pontosan azért, mert az aszfalt huplis, ez a döccenő pedig könnyen megdobhatja, lesodorhatja az autókat az ideális ívről. Rögtön tegyük hozzá, hogy a Saint-Devote kanyar friss aszfaltréteget kapott, ám mivel ennek felülete olajos, ezért a gumiréteg felhordásáig sokszor fognak csúszkálni a gépek a versenyzők alatt, szóval érdemes kellő körültekintéssel vezetni itt. 
 
Az 5-ös számú, Mirabeau-nak nevezett kanyar előtt is van a pályában egy bukkanó, ezt a pilóták nagyon gyors kormánymozdulattal kerülik ki, a manőver nélkül ugyanis hatalmasat repülnének a versenyautók. A Mirabeau-t azért nehéz jól bevenni, mert egy lejtős, jobbra dőlő kanyar, itt akár teljesen tönkre lehet fékezni a gumikat. Előnye viszont egy a fordulónak, hogy a kijáraton könnyen ki lehet gyorsítani a Löwes nevű, emblematikus hajtűkanyar, a pálya leglassabb fordulója felé.
 
A Portier nevet viselő, 8-as számú kanyar előzi meg a pálya egyetlen hosszabb, egyenes szakaszát, így aztán különösen fontos jól eltalálni a kanyar csúcspontját. Minél közelebb kerül a versenyző a jobboldali szalagkorláthoz, annál jobb munkát végzett ebből a szempontból. Előfordult már a futam történelmében, nem is egyszer, hogy az alagútban egy versenyző szélárnyékba került az előtte haladóval szemben, ekkor az előzést végrehajtónak pontosan kell fékeznie az alagút kijáratánál ahhoz, hogy a 10-es kanyar jó előzési lehetőség legyen, ellenkező esetben a védekező pilóta könnyedén lezárja a bejáraton a belső ívet. Érdekesség, hogy ezen a részen is fel lett újítva a burkolat, ergo itt is számíthatunk arra, hogy néhányan megcsúsznak majd a kanyarban.
 
A 13-as és 14-es kanyarok egy gyors sikánt képeznek, amely előtt az egyenes rész három méterrel meghosszabbodott és új aszfaltot kapott. Ezt a részt uszodának becézik, hiszen értelemszerűen a sikán közelében található a város uszodája. Az említett hosszabbítás azért teszi a pálya e szakaszát kritikussá, mert így a Tabac nevű 12-es kanyar sugara szűkebb, míg a sikáné tágabb lett, ez utóbbin gyorsan áthaladva tehát új ívet kell választaniuk, megszokniuk a versenyzőknek, nem lehet megszokásból ugyanúgy vezetni itt, mint eddig.
 
A pálya utolsó kanyarja Monacóban is kulcsfontosságú és nehéz. A 19-es forduló a bejáratán emelkedik, a kijáraton viszont jobbra lejt, így ha túlkormányzott egy versenyautó, akkor könnyű megcsúszni a kijáraton, ez pedig sebességvesztést okozhat, úgyhogy aki eddig a pontig joggal bízott tökéletes körben, de itt hibázott, az a pilóta már el is felejtheti a kiemelkedő időeredményt egy körön. Nos, ezzel képzeletben körbe is értünk ezen a nagyon nehéz pályán, már csak a fontos időpontok közlése maradt hátra annak érdekében, hogy senki nem maradjon le semmiről, szóval lássuk most ezt!
 
A hétvége menetrendje:
 
Május 21. Csütörtök:
10:00-11:30 – első szabadedzés
14:00-15:30 – második szabadedzés (felvételről megnézhető pénteken 23:15-től a Duna TV-n)
Május 23. Szombat:
11:00-12:00 – harmadik szabadedzés
14:00-15:00 – időmérő edzés
Május 24. Vasárnap:
14:00 – A futam
(Haász Rudolf)

Utoljára frissítve: 2015-05-23 10:38:51

További híreink
Schiffer Andrásnak máris sikerült belerúgnia Karikó Katalinba
Két éve nincs arra válasz, hogy liberális demokráciákban miként lehet kísérleti vakcinát előírni, emlékeztetett kritikusan az ügyvéd az ATV műsorában – idézi a mandiner.h...
2023-10-03 17:21:37, Hírek, Sport Bővebben
Történelmet írtak az ETTU-kupában a pécsi férfi asztaliteniszezők
A PTE PEAC asztalitenisz csapata bekerült a legjobb nyolc közé az ETTU-kupában amire hazánkban férfiak esetében még nem volt példa.
2021-03-31 19:40:50, Hírek, Sport Bővebben
Segítség a Sportoldának
A Pécsi Sportolda Sportegyesület a pécsi futball utánpótlás-nevelés meghatározó résztvevője.
2020-12-12 19:59:06, Hírek, Sport Bővebben

Hozzászólások

Még nem érkezett be hozzászászólás! Legyen ön az első!

Hozzászólás beküldéséhez kérjük lépjen be vagy regisztráljon!
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Ismét gazdag programkínálatot ígér az ünnepre és előtte a nagyhétre a zengővárkonyi Míves Tojás Múzeum, megren...
Bővebben >>