. Ma Auguszta napja van.
Orfeusz és Euridiké
2015-04-24 15:41:36
Orfeusz és Euridiké

Orfeusz és Euridiké

A nemzetközileg elismert alkotó Cameron McMillan Orfeusz és Euridiké című koreográfiáját mutatja be a Pécsi Balett.

Christoph Willibald Gluck muzsikájának és librettójának inspirációjára, abból kiindulva alkotta meg legújabb koreográfiáját a Pécsi Balett számára Cameron McMillan, aki immár harmadik alkalommal dolgozik együtt a társulattal.

Az elmúlt évadok tematikáját követve ismét a bemutatóhoz készül a zenei anyag: Gluck operájának témái Riederauer Richárd kortárs kompozíciójába szőve emelkednek a mítosz világába. Az archaikus és szimbolikus elemeket Molnár Zsuzsa díszlet- és jelmeztervező értelmezi újra a modern dizájn esztétikája szerint. A táncművészek által megformált karakterek és jelenetek pedig újramesélik az európai kultúra egyik legnagyszerűbb történetét.
 
Mint mondja, már gyermekkorában elvarázsolta az ókori görög mitológia. Miközben újra és újraolvasta e másvilági mítoszokat, elképzelte ezt a rémisztően csodálatos világot és hinni akart benne, ebben a vad univerzumban, ahol istenek és szörnyek csatáznak egymással a hatalomért, játszva hősökkel, esendő emberekkel. A világ megteremtése a köré fonódó mesés történetek egyszerre gyönyörűek és brutálisak. A mitológia évezredek óta a művészet egyik legerősebb inspiráló forrása, megjelenik már a legkorábbi irodalmi és filozófiai emlékekben.

A költő Orfeusz alvilági utazása az egyik legerősebb mitológiai történet, amelynek lényege ma is jelen van hétköznapjainkban: a gyász, a szerelem, a veszteség átélése, de talán ennél is inkább szól a művészet erejéről, az ihlet kereséséről és az igaz művészi elkötelezettségről. Orfeusz Ámor segítségével alászáll az alvilágba, hogy visszahozza Euridikét - remélve, hogy képes lesz meggyőzni az isteneket és elengedik szerelmét. Próbálkozása hiábavaló, hiszen a legutolsó pillanatban vágya legyőzi; nem tudja betartani az istenek kérését, hogy ne nézzen hátra miközben Euridikét a fénybe kíséri. Orfeusz művész. Pillantása Euridikére egyszerre szimbolizálja emberi esendőségét, gyengeségét és művészetének ihletadó forrását. Bukása nélkül sosem talált volna ihletet. Büntetése ellenszegüléséért az örök magány. Szerelmét dalaiban énekelheti, zenéjében jelenítheti csak meg.

- A mítosz attól kel életre, hogy generációkról generációkra öröklődik. A történeteket újrameséljük, átírjuk, félig elfelejtjük, majd elveszítjük, hogy végül újra megtaláljuk őket. Ezért helyeztem koreográfiámat az emlékezet kontextusába - emelte ki Cameron McMillan.

A színre kerülő koreográfiában Christoph Willibald Gluck operájának témái Riederauer Richárd kortárs kompozíciójába szőve emelkednek a mítosz világába. Az archaikus és szimbolikus elemeket Molnár Zsuzsa díszlet- és jelmeztervező értelmezte újra a modern dizájn esztétikája szerint. A táncművészek által megformált karakterek és jelenetek pedig újramesélik az európai kultúra egyik legnagyszerűbb történetét.(fotó: Moró Máté)

Utoljára frissítve: 2015-04-24 16:23:45

További híreink
Világszenzáció: Karikó Katalin után egy nappal újabb magyar tudós kapott Nobel-díjat
Kutatótársával, az amerikai Drew Weissmannel megosztva Karikó Katalinnak ítélte a Svéd Királyi Akadémia a 2023-as fiziológiai-orvostudományi Nobel-díjat a mRNS-alapú orvo...
2023-10-03 17:21:29, Hírek, KÖZ-TÉR Bővebben
A tangó tüzében izzik ismét Pécs
Ismét várja az érdeklődőket a Pécsi Nemzetközi Tangó Ünnep, immár harmadszor.
2023-09-29 02:19:13, Hírek, KÖZ-TÉR Bővebben
Középpontban a fenntarthatóság és ellenállóképesség
A fenntarthatóság és az ellenállóképesség állt a középpontjában idén az immár tizenötödik alkalommal megrendezett Pécsi Pénzügyi Napoknak.
2023-06-06 21:59:53, Hírek, KÖZ-TÉR Bővebben

Hozzászólások

Még nem érkezett be hozzászászólás! Legyen ön az első!

Hozzászólás beküldéséhez kérjük lépjen be vagy regisztráljon!
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
A Pluszosok Egyetemének szervezői igyekeznek hasznos ismereteket átadni a neves tudósok, közéleti személyisége...
Bővebben >>