Az Európai Bizottság új eszközt indított útjára, amelynek feladata, hogy segítse az EU-ban, valamint Oroszországban, Grúziában és Szerbiában található valamennyi iskolát annak felmérésében, miként használják a digitális technológiákat az oktatás és a tanulás terén.
Az unió területén a SELFIE (Self-reflection on Effective Learning by Fostering the use of Innovative Educational Technologies- az innovatív oktatási technológiák használatának előmozdítása révén végzett hatékony tanulást érintő önértékelés) 250 000 iskola 76,7 millió diákjának és tanárának áll rendelkezésére önkéntes alapon. A portál 24 uniós nyelven elérhető, és a jövőben további nyelveken is hozzáférhetővé válik. Minden érdeklődő iskola -általános iskolák felső tagozatai, középiskolák és szakképzési intézmények - regisztrálhat a SELFIE platformjára és elvégezheti az önértékelést saját iskolájában. Az Európai Bizottság célja, hogy a platform 2019 végéig 1 millió tanulóhoz, tanárhoz és intézményvezetőhöz jusson el.
Mint Navracsics Tibor, az Európai Unió oktatásért, kultúráért, ifjúságpolitikáért és sportügyekért felelős biztosa elmondta, a SELFIE segítséget nyújthat az iskoláknak abban, hogy a technológiát célirányosan, átfogó módon építsék be az oktatási és tanulási folyamatokba. Kitért arra is, az iskolavezetők, a tanárok és a diákok álláspontjának egybegyűjtése fontos szerepet játszhat abban, hogy Európában az oktatás megfeleljen a digitális korszak kihívásainak. Hangsúlyozta, bízik abban, hogy a SELFIE elősegíti az európai digitális készségek megerősödését, ami kulcsfontosságú, ha valóban az a cél, hogy mindenki számára lehetővé váljon a globalizált, tudásalapú gazdaságok által kínált lehetőségek kiaknázása.Emellett elengedhetetlen az olyan társadalmak kiépítéséhez, amelyekben az emberek bizalommal, ugyanakkor kritikus felhasználóként, nem pedig passzív fogyasztóként viszonyulnak az új technológiákhoz.
A SELFIE az Európai Bizottság által idén januárban bemutatott Digitális oktatási cselekvési terv részeként előterjesztett tizenegy kezdeményezés egyike. A cselekvési terv célja az európai digitális készségek fellendítése, valamint a digitális technológiák innovatív használatának támogatása az oktatás és a tanulás terén.
Hogyan működik a SELFIE?
Amint egy iskola a SELFIE használata mellett dönt, a tanulók, az iskolavezetők, és a tanárok megvizsgálnak egy sor rövid állítást annak meghatározására, hogy az iskolájuk miként használja a technológiát a tanítás és a tanulás során. Az eszköz moduláris, és az iskolák választhatnak egy sor opcionális állítás közül, valamint legfeljebb nyolc, személyre szabott kérdést alkothatnak a saját igényeiknek és prioritásaiknak megfelelően. A válaszadáshoz 20–30 perc szükséges. Ezután az iskola személyre szabott jelentést kap az eredményekről.
A SELFIE iskolai jelentés ezt követően az iskolai közösségen belüli párbeszéd részeként felhasználható annak meghatározására, hogy a digitális technológiák jobb tanulási célú használatának javítása érdekében milyen lépések megtételére van szükség. Ez magában foglalhatja például a tanárok speciális képzését vagy a tanulók támogatását olyan témákban, mint az online biztonság. A SELFIE keretében a válaszadás névtelenül történik, és személyes adatok gyűjtésére nem kerül sor. Az adatokat nem fogják az iskolák vagy oktatási rendszerek rangsorolására felhasználni.