. Ma Márk napja van.
Szenes Árpád kiállítás Pécsett
2023-03-13 02:54:31
Szenes Árpád kiállítás Pécsett

Szenes Árpád kiállítás Pécsett

A Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtárában Szenes Árpád műveiből nyílt kamaratárlat.

Szenes Árpád Rippl-Rónai József szabadiskolája után 1919-ben a kecskeméti művésztelepen dolgozott. 1922-ben absztrakt képekkel mutatkozik be fiatal művészek csoportos kiállításán az Ernst Múzeumban, de ugyanebben az évben készült más képei még a századfordulói magyar festészet hagyományait, mestereinek hatását tükrözik.

Párizsban élt és alkott 1925-től. Itt ismerkedett meg 1929-ben a portugál Maria Helena Vieira da Silvával, akit 1930-ban  vesz feleségül, aki ezt követően  felveszi a magyar állampolgárságot, s az is maradt 1956-ig.

Szenes Árpád ebben az időben sűrűn látogatta a fiatal baloldali művészekből álló Les Amis du Monde csoport kávéházi összejöveteleit, Hajdu István (Étienne Hajdu),  Pignon, Breton, Aragon társaságában. Felesége révén kapcsolatba került a Stanley William Hayter vezette Atelier 17 stúdióval. Az 1930-as években a szürrealista hatás jellemző műveire.

A második világháború kitörésekor elhagyták Párizst, Jeanne Bucher-re hagyva műtermüket és képeiket. Néhány hónapot Lisszabonban töltöttek, ahol Szenes Árpádnak önálló kiállítása nyílt, majd 1940-ben Brazíliába távoztak. Rio de Janeiróban éltek egy ideig, majd a közeli Santa Terezában telepedtek le. 1947-ben tértek vissza Párizsba. Ebben az időszakban  kezdett el dolgozni talán legjelentősebb sorozatának, a mértani és organikus formákból, repetitív motívumokból álló, változatos technikával - akvarell, gouache, olaj, pasztell, kréta - készült Bankett egyes képein. Az 1950-es évek közepétől kifejezésmódja letisztult. Tájképein a vertikális és horizontális viszonya kap nagy jelentőséget, színskálája néhány halvány színre redukálódott. Festményeire a végletesen letisztított, szinte csak a fehér szín árnyalataira, finom festékpászmákra, nüansznyi színakkordokra, rétegződő horizontcsíkokra épülő stílus jellemző.

A francia állam 1949-ben vásárolt először festményeiből, amit később több állami vásárlás is követett. Az 1970-es években számos tárlaton mutatta be műveit. A Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris-ban 1974-ben rendezett kiállítás után a kritika életművét a modern festészet klasszikusai közé sorolta.

Janus Pannonius Múzeumnak 1979-ben három festményt ajándékozott. Halála után emlékére Vieira da Silva 1990-ben létrehozta a kettejük nevét viselő, lisszaboni székhelyű, fiatal művészeket támogató alapítványt.

A május végéig, előzetes bejelentkezéssel látogatható kiállításon a művész feleségének, a szintén neves festő Maria Helena Vieira da Silvának egy alkotása is megtekinthető.

További híreink
Az unió történetének legnagyobb bővítése
Ünnepi ülés keretében emlékezett meg az Európai Parlament az unió legnagyobb bővítésének 20. évfordulójáról.
2024-04-24 17:17:05, Hírek, Környezetünk Bővebben
Nagyobb védelem az egyre kifinomultabb emberkereskedelem ellen
Nagyobb védelmet nyújtanak az emberkereskedőknek áldozatul esetteknek az Európai Parlament által elfogadott szabályok.
2024-04-23 19:19:20, Hírek, Környezetünk Bővebben
Díjátadó borkóstolóval színesítve
Pécsen a Jókai Rendezvényházban került sor a Pécsi Borvidék Hegyközsége által szervezett Best of Pécs Díjátadóra és Sétáló Borkóstolóra.
2024-04-21 21:49:36, Hírek, Környezetünk Bővebben

Hozzászólások

Még nem érkezett be hozzászászólás! Legyen ön az első!

Hozzászólás beküldéséhez kérjük lépjen be vagy regisztráljon!
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Nem véletlen, hogy elődeink igen sok színes és érdekes szokással ünnepelték a húsvétot.
Bővebben >>