. Ma Béla napja van.
Színház a múzeumban
2017-12-06 02:15:24
Színház a múzeumban

Színház a múzeumban

A Janus Pannonius Múzeum Játszd el magad! című mintaprojektjében a Pécsváradi Vár, valamint egy pécsi és három pécsváradi nevelési, oktatási intézmény vesz részt.

Játszd el magad! - ami egy   drámapedagógiai módszereket alkalmazó foglalkozássorozat – célja, hogy  újszerűségével a kidolgozott és kipróbált programokhoz, módszerekhez  kapcsolódva hasznosíthatók legyenek múzeumok, köznevelési intézmény számára is.


Miért gondolja a muzeológus, hogy drámapedagógiai módszerekkel hatékonyabban megismertethető a történeti gyűjtemény?


- Színházi eszközökkel élményszerűen fedezhető fel a pécsi tímárháznak és környezetének, a Malomszegnek a története – emeli ki Pásztor Andrea, a Janus Pannonius Múzeum történész-muzeológusa, a projekt koordinátora .  -  Az épület udvara és helyiségei, illetve maga a kiállítás kiváló kulisszaként szolgál egy-egy színházi jelenet számára. Műtárgygyűjteményünkből válogatva ezekhez olyan kellékeket rendelhetünk, amelyek funkcióit a gyerekeknek először meg kell fejteniük. Viseletmásolataink felöltésével a gyerekek olyan emberek bőrébe bújnak, akikről források alapján tudjuk, hogy valaha ezen a telken, a Derfliben éltek és dolgoztak, pl. a tímármester, a segédek, a gazdasszony, a vendéglős. Mentorált muzeális intézményként azért választottuk a Pécsváradi Várat, mert ezek az adottságok ott is érvényesülnek az épület és a kiállított tárgyak tekintetében egyaránt.


A  szentendrei székhelyű Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek elnevezésű projektje keretében országszerte 19 múzeumi intézményt kért fel modern múzeumi interpretációs módszerek kidolgozására. Köztük van a pécsi Várostörténeti Múzeum, amely a társadalmilag hátrányos helyzetű gyermekek múzeumi eszközökkel történő kompetenciafejlesztését is feladatul tűzte ki.


A JPM mintaprojektjében a pécsi Bártfa Utcai Általános Iskola, valamint három pécsváradi oktatási intézmény, a Kodolányi János Német Nemzetiségi Általános Iskola, a II. Béla Szakközépiskola, illetve az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény vesz részt.
A  mintaprojekt  keretében, az abban résztvevő minden csoport  hat alkalomból álló -  összesen harminc-   foglalkozásra kerül sor. A Janus Pannonius Múzeum felkérésére a Keret Alkotó Csoport - Bognár Csaba és Hoffmanné Toldi Ildikó -  tagjai vezetik a múzeumpedagógiai foglalkozásokat. A Keret Alkotó Csoport drámapedagógiára, improvizációra épülő színházi előadásokat rendez.


- Arra az elvre építünk, hogy először saját magunkat ismerjük meg jobban és tudjunk jobban kapcsolódni a személyiségünkhöz, emiatt aztán a társainkhoz, majd a minket körülvevő világhoz is könnyebben, jobban tudunk viszonyulni. Ezek az interakciók egymást erősítve fejtik ki hatásukat – mondja   Bognár Csaba.


Kitért arra is, a foglalkozások 70 százaléka  az élményekre épül, amelyet a részvevők  a későbbiekben elsősorban a kommunikációban, a konfliktuskezelésben és a társas kapcsolataikban tudnak hasznosítani. A fennmaradó 30 százalék pedig magára a múzeumi környezetre épül.


A gyerekek a foglalkozások során egyes múzeumi tárgyakat meg is érinthetnek és régi ruhadarabok másolatait ölthetik fel magukra, ezáltal  erősödik (helyi) identitásuk, bővülnek az ismereteik,  a közösen megszerzett tudás során. A játékos drámapedagógiai foglalkozások természetesen sok tapasztalattal szolgálnak a Keret Alkotó Csoport számára is. Jövőre a Múzeumok Éjszakája eseménysorában egy nagyobb méretű program keretében  kerül majd sor  a Felsőmalom utcai tímárház minden szegletének bemutatására.


A foglalkozás végén pedig a részvevőket arra kérik, meséljenek arról, jól érezték-e magukat, illetve jelöljék meg, melyik feladat vagy programelem tetszett a legjobban. A Keret Alkotó Csoport a visszajelzésekből szerzett információkból egyrészt megerősítést kapnak, hogy az előre eltervezett program beváltotta a hozzá fűzött reményeket, másrészt  arra is rámutatnak, melyik részelem, játékos forma alkalmas leginkább az ismeretátadásra.


A mintaprojekt egyik feladata, hogy a jövő pedagógusait is megismertesse a történelemtanításban alkalmazható színházi, drámapedagógiai módszerekkel. A Janus Pannonius Múzeum felkérésére a Pécsi Tudományegyetem Újkortörténeti Tanszéke a projekthez kapcsolódó kurzust indított, így hallgatók is minden alkalommal részt vesznek a múzeumi foglalkozásokon.

A pécsi tímárház után a foglalkozások a Pécsváradi Várban folytatódnak egészen december közepéig. December 6-án a Kodolányi János Német Nemzetiségi Általános Iskola, december 7-én az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, illetve II. Béla Szakközépiskola tanulói vesznek részt a nem hétköznapi alkalmakon.

További híreink
Április 11. a Parkinson betegek világnapja
Nem csak az idősek betegsége. Ígéretes új módszerek, nagy társadalmi hiányosságok a Parkinson-kór kezelésében
2024-04-11 22:55:44, Hírek, KÖZ-TÉR Bővebben
Világszenzáció: Karikó Katalin után egy nappal újabb magyar tudós kapott Nobel-díjat
Kutatótársával, az amerikai Drew Weissmannel megosztva Karikó Katalinnak ítélte a Svéd Királyi Akadémia a 2023-as fiziológiai-orvostudományi Nobel-díjat a mRNS-alapú orvo...
2023-10-03 17:21:29, Hírek, KÖZ-TÉR Bővebben
A tangó tüzében izzik ismét Pécs
Ismét várja az érdeklődőket a Pécsi Nemzetközi Tangó Ünnep, immár harmadszor.
2023-09-29 02:19:13, Hírek, KÖZ-TÉR Bővebben

Hozzászólások

Még nem érkezett be hozzászászólás! Legyen ön az első!

Hozzászólás beküldéséhez kérjük lépjen be vagy regisztráljon!
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Ünnepi nyitva tartás, menetrendek, parkolás Pécsett és országszerte
Bővebben >>