A második MIK 3D MechManián a 3D-ben megalkotott hídszerkezetet kinyomtatták, majd annak teherbíró képessége döntötte el a helyezéseket.
A Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kara a tavalyi igen nagy siker után idén második alkalommal hirdette meg a MIK 3D MechManiát azzal a céllal, hogy műszaki mérnöki szemléletet adjon a középiskolásoknak, illetve a versenyen részt vevők, amennyiben a PTE MIK-en tanulnak tovább, intézményi plusz pontot szerezhessenek. A verseny első helyezett csapatának tagjai egy-egy 3D-nyomtatóval gazdagodhattak. A középiskolásoknak meghirdetett versenyen készült hídszerkezetek olyan jól sikerültek, hogy közülük több még a 200 kilogrammnál nagyobb súly alatt sem roppant össze. A munkák értékelésnél azt is figyelembe vette a zsűri, hogy a nyomtatáshoz melyik csapat használta a legkevesebb anyagot, mint ahogy a gyorsaság is a fő szempontok között szerepelt.
A megméretésre kreatív, nyitott és műszaki érdeklődésű középiskolások által alakított három fős csapatokat vártak, 8 középiskolából tizenhárom érkezett a 3D-gyártás és a CAD-tervezés témakörben megrendezett eseményre. A résztvevők a helyszínen egy workshop keretében sajátították el a hidak tervezéséhez, a statikához és a nyomtatáshoz kapcsolódó tudnivalókat a házigazda PTE MIK Gépészmérnöki Tanszék képviselőitől, ezután láttak hozzá az estéig tartó tervezéshez és kivitelezéshez.
Az esélyegyenlőség jegyében a szervezők figyeltek arra is, hogy a feladatmegoldáshoz ne legyen szükség előképzettségre, a helyszíni oktatás, valamint a fiatalok kreativitása elegendő hátteret jelentsen.
- Egyre több középiskolában foglalkoznak szakkör keretei között a 3D-nyomtatással, nem egy intézményben már korszerű berendezések is működnek. A 3D-nyomtatás egyébként mindinkább a mindennapjaink részét képezi, mind a PTE MIK-en végző gépészmérnökök, mind az ipari termék- és formatervező mérnökök biztosan használják majd a munkájuk során. A hídszerkezetek kivitelezésében gépész-, valamint ipari termék- és formatervező szakos hallgatóink is segítették a csapatokat. A verseny maga egy termék létrejöttét modellezte a tervezéstől a gyártáson át a tesztelésig. A résztvevőknek,a mellett, hogy egy tárgyat hoztak létre szélesedett a látókörük, sikerélményt szerezhettek, és megbizonyosodhattak arról, a műszaki pálya nekik való – mondja Vasvári Gyula Ferenc, a PTE MIK Gépészmérnöki Tanszék megbízott tanszékvezetője, a verseny szervezője.
Mind a gépészmérnökök, mind az ipari termék- és formatervező mérnökök esetében nagyon fontos a kreativi-tás, a szakmai ismeretek, valamint a motiváltság egy-egy műtárgy létrehozására. A MechMania lehetőséget teremt arra, hogy a pályaválasztás előtt álló diákok felfedezzék magukban mindezt, valamint képet kapjanak a mérnöki gondolkodásról, megismerjék az egyetemi életet. Mivel a feladatmegoldás csapatokban zajlik, a fiatalok a konstruktív együttműködésben is gyakorlatot szerezhetnek.
Bár a műszaki pályákon korábban többségében férfiak dolgoztak, ma már egyre több nő érvényesül mérnökként. Ez a tendencia a MechManián is megmutatkozik, már tavaly, de az idei versenyen is szép számmal vettek részt lányok.
„A verseny népszerűsége annak is köszönhető, hogy a támogató partnereinknek köszönhetően igen értékes nyereményeket vihetnek haza a résztvevők. Az első helyezett csapat tagjai egy-egy 3D-nyomtatót vehettek át, de az első három csapat iskolája is kapott egy-egy 3D-nyomtatót. A második helyezett csapat tagjai prémium minőségű építőjátékot, a harmadiké pedig gamer-szettet nyertek. A legjobb dizájntervért különdíjat osztottunk ki. Az eddig megrendezett mindkét versenyünkről igen pozitív visszajelzést kaptunk a résztvevőktől, a felkészítő tanároktól, az iskoláktól egyaránt. Így biztosan jövőre is lesz MechMania” – teszi hozzá Vasvári Gyula Ferenc.
A 2025-ös MachManián az első helyen a pécsi Janus Pannonius Gimnázium „Janus 3D és Innováció” nevű csapata végzett, a második a Pécsi Leőwey Klára Gimnázium „InfoGrund”, míg a harmadik a Szekszárdi Garay János Gimnázium „Garay CAD szakkör csapata lett.