Az Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaság és Regionális Tudományi Kutatóközpont Regionális Kutatások Intézete a múlt év áprilisa és 2014. júliusa között valósította meg az Államreform Operatív Program keretében a „Helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása” című kiemelt projektet.
Helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása című kiemelt kutatási projekt eredményeit szakmai konferencia keretében ismerhették meg az érdeklődők.
Mint a pécsi tudományos tanácskozáson elhangzott, a kutatók a projekt keretében áttekintették a közszolgáltatás-szervezés elméleti szakirodalmát, hazai jogi szabályozási, szakpolitikai sajátosságait, illetve az empirikus úton – kérdőívek, interjúk – segítségével összegyűjtött adatok alapján, a hazai önkormányzatok közszolgáltatási sajátosságait bemutató elemzést. E mellett ismertették a kutatás során szerzett tapasztalatok alapján a közszolgáltatások jelenlegi helyzetének legfontosabb elemeit, s azokat a javaslatokat, amelyeket a helyi önkormányzatok és a kormányzati szervek számára fogalmaztak meg szervezetfejlesztési, feladat-ellátási, finanszírozási és szervezési témakörökben.
Az emberek közszolgáltatásokkal való ellátása a mindenkori kormányzatok számára az egyik legfontosabb feladat, amelynek terjedelme, tartalma és megszervezési módja sokkal változékonyabb közpolitikai terület a klasszikus politikai és adminisztratív/hatósági kormányzáshoz képest.
Különösen így van ez az utóbbi évtizedekben, amikor viszonylag rövid időn belül - két évtized alatt kétszer is - jelentős modellváltások következtek be a szisztematikusan építkező, modernizálódó közszolgáltatás-szervezési módszerek, technikák megújításával, bővülésével párhuzamosan. A közszolgáltatások megszervezésében is divatossá váltak a piaci módszerek és logikák, az ezeket nyújtó szervezeti kör kibővült a profit és nonprofit szektor szereplőivel és az általuk használt módszerekkel.
Mind e közben a privatizáció és a kiszervezés – mint válságkezelési eljárás – természetesen érintette a közszolgáltatási szektort is, főként a közüzemi szolgáltatások terén. Általános tendenciaként ez elsősorban a nagy közszolgáltatók esetében – a villamos energia és gázszolgáltató vállalatok – volt tetten érhető.