. Ma Auguszta napja van.
Vissza a jövőbe
2014-03-14 10:58:32
Vissza a jövőbe

Vissza a jövőbe

A 2014-es szezon nagy valószínűséggel teljesen más lesz, mint az eddigiek, hisz a sportág történetének egyik legnagyobb szabású szabályváltoztatásáról határoztak a Nemzetközi Autósport Szövetség (FIA) illetékes vezetői.


Fogalmazzunk úgy: a Forma-1 visszatér a jövőbe, ugyanis azok a motorok kerülnek a versenyautók kasztnijai alá, amelyeket utoljára 1988-ban használták. Mégis különbözni fognak ezek az erőforrások az akkoriaktól, ugyanis a különböző energia átalakító rendszerek is részei lesznek a járgányok felszerelésének. Magyarul ezek a versenyautók hasonlítani fognak hibrid, utcai társaikhoz.


Összeszámoltam; 11 ponton változik a Forma-1-.es autók építésének – laikus számára bonyolult – szabályrendszere:
1.    Keskenyebb első légterelő
2.    Alacsonyabb orrkúp
3.    Alacsonyabb kasztni
4.    Nagyjából 60 kilogrammal kevesebb, felhasználható benzin a versenyeken
5.    Idén a hátsó vezetőszárnyon nem használható légterelő elem
6.    Nyolcfokozatú sebességváltó
7.     Szélesebb oldaldoboz
8.    Maga a motor 1.6 literes, hathengeres turbómotor, maximális fordulatszám: 15000 fordulat/perc
9.    Energiatároló rendszer kerül az autókba
10.    MGU-H-rendszer (Motor Generator Unit Heat)
11.    MGU-K-rendszer (Motor Generator Unit Kinetic)

 

Már a fenti felsorolásból is látszik, hogy ezek a motorok teljesen más felépítésűek lesznek, mint amilyenekkel, 25 évvel ezelőtt találkozni lehetett. A sportág felső vezetésének nem titkolt célja ezzel az, hogy még inkább kiszámíthatatlanná tegyék a versenyzést, a motorok nagyobb szerepet kapjanak az erőviszonyok meghatározásában. Valószínűleg az a csapat nyeri majd meg idén a konstruktőri világbajnoki címet, amely gárda össze tud rakni egy alacsony fogyasztású, erős, megbízható motort. A téli tesztekből nem sok mindent lehet leszűrni, az viszont világosan látszik, hogy a három nagy gyártó közül (Mercedes, Renault, Ferrari) egyelőre a németek állnak a legjobban a motorépítési versenyben, a franciák pedig a legrosszabbul, emiatt pedig a legtöbbet a világbajnoki címvédő Sebastian Vettel bosszankodhat.

No, de térjünk vissza a szabályváltozásokhoz! Olvashatják fentebb a turbómotor kifejezést. Mit jelent ez? Hogyan működik egy ilyen motor? Úgy, hogy az erőforrásból kiáramló kipufogógáz a motor hátsó részén egy turbinát hoz működésbe, míg a vele azonos tengelyen lévő, másik forgó lapátot a külvilágból érkező levegő mozgatja percenként százezres fordulattal. Ez a lapát besűríti és összekeveri, majd továbbítja a benzin-levegő keveréket a hengerekhez. Nagyjából így működik a turbó egy motorban. A Forma-1-es erőforrásokra idén több korlátozó szabály is vonatkozik. Egy ilyen például, hogy a márciusi idénykezdettől a november végi szezonzáró futamig öt motort használhatnak a pilóták büntetés kiszabása nélkül. Az erőforrás üzemeltetéséhez minden futamon 100 kilogramm üzemanyagot lehet felhasználni, emellett szabályozták a hengerek átmérőjét nyolc centiméterben, valamint meghatározták a motor tömegközéppontját is.

A nyolc sebességi fokozattal rendelkező váltó autókba kerülése egyben azt is jelenti, hogy az új motor már ötezres fordulatszámon leadja a 300 lóerőt, ez a tény pedig sokkal nagyobb óvatosságot kíván meg a versenyzőktől, körültekintőbben kell bánniuk a gázpedállal, mint azt tavaly tették. A motorfejlesztésben élen járó Mercedes egyébként számításokat végzett arra vonatkozóan, hogy mi az a maximális teljesítmény, amelyet az idei motorok képesek lehetnek leadni. A német mérnökök arra jutottak, hogy – beleszámítva az energia átalakító rendszer működőképességét – az erőforrások összesen 861 lóerős teljesítményre lehetnek idén képesek.

A Nemzetközi Autósport Szövetség a Forma-1-re vonatkozó idei szabályok összeállításakor arra törekedett, hogy a versenyautók hasonlítsanak hibrid, utcai társaikhoz. Ezért döntöttek úgy, hogy egy olyan energia átalakító rendszer kifejlesztésére utasítják a mérnököket, amely nemcsak az autó fékezésekor felszabaduló mozgási energiát alakítja át elektromos árammá, hanem a motor működésekor keletkező hőenergiát is. Ez az áram növeli egyébként 161 lóerővel a motorok teljesítményét.

Igény szerint 33 másodpercig egy körön belül. Kétségtelen, hogy ez az eszköz jóval komplexebb, bonyolultabb, mint a tavaly használt KERS, ráadásul egybe is épül a motorral, ezért szükséges a szélesebb oldaldoboz. Az energia átalakító rendszert ezentúl nem a kormányról fogják gombnyomással működésbe hozni, hanem automatizálják a rendszert, ehhez pedig a motorelektronikát és a motorvezérlő szoftvert is át kellett alakítani, ami újabb fejfájást okozott a mérnököknek. Az ERS akkor kapcsol majd be, amikor a pilóta a gázra lép, és nem kapcsol ki az autó kanyarodásakor, ugyanis a motorból felszabaduló hőenergiát fogja a turbó működéséhez hasznosítani. Épp ezért okozhat hatalmas problémákat, ha a fent vázolt rendszer meghibásodik. Ez egyébként azt eredményezheti, hogy a motor a hiba fellépése előtti teljesítményének negyedét elveszti, valamint megnő a fogyasztás, így a verseny befejezése is gyakorlatilag lehetetlenné válik. Mivel ezek az autók a hőenergiát is hasznosítják, ezért fokozottan ügyelni kell arra is, hogy a motor alkatrészei, az akkumulátorok és az energiatároló egység megfelelően hűtve legyenek. A szakemberek számára ez okozza a legtöbb problémát. Olyannyira, hogy Sebastian Vettel autóján emiatt változtatásokat kellett eszközölni a spanyolországi első kollektív tesztet követően, ugyanis a világbajnok autója rendszeresen leállt még a felvezető körében, túlmelegedés miatt Jerezben.

Kevés szó esett eddig erről, most sorra kerülnek a versenyautókon bekövetkezett aerodinamikai szabályváltozások. Az első és egyik legfontosabb változás, hogy innentől kezdve a kipufogógázokat nem lehet aerodinamikai célokra felhasználni, azokat egy középen, magasan elhelyezett csövön keresztül kell eltávolítani a motorból. Mindez azt jelenti, hogy végérvényesen betiltják az úgynevezett befúj diffúzor nevű eszközt, amely növelte a kanyarokban az autók stabilitását, és amelyet a Red Bull fejlesztett tökélyre. Emellett az autók orrkúpjának legalacsonyabb pontja az eddig 55 cm helyett 18.5 centiméter magasan lesz. Az a pont pedig, ahol az autók orra találkozik a kaszni többi részével, az eddigi 62.5 cm helyett 52.5 centiméterre lesz a földtől. Változott az első légterelő szárny szélessége is, 180-ról 165 cm-re. A versenyautók súlya is megnőtt az eddigi 605 kilogrammról 690 kilogrammra „híztak” azt autók. Ezek a változások az eddigi Forma-1-es versenygépek legrondábbikává tették az idei kocsikat, aminek úgy a laikus közvélemény, mint a szakemberek nem örülnek túlságosan, de hát a cél szentesíti a nem éppen esztétikus eszközöket is.

A cikk zárásaként beszéljünk néhány szót a versenyzők rajtszámait érintő változásról. Mostantól kezdve ugyanis – világbajnoki címvédő kivételével, aki az 1-es rajtszámot kapja – mindenki szabadon választhatja meg, milyen rajtszámmal szeretne versenyezni. Ha példaként az NFL-t hozom, mindjárt megértik, miért zseniális húzás a Forma-1-ben a szabad rajtszám választás. Ha egy denveri lakos, aki a helyi amerikai futballcsapatnak; a Broncos-nak szurkol és narancssárga 18-as számú mezben megy ki egy meccsre, akkor az illetőről mindenki tudhatja, hogy a legendás irányítónak, Peyton Manning-nek szurkol. A Forma-1-ben is az a cél idén, hogy egy versenyzőt ne csak az egyedi sisakfestéséről lehessen megkülönböztetni, hanem a rajtszámáról is. Sebastian Vettel például bejelentette, hogy ha idén nem lesz világbajnok, akkor jövőre az ötös rajtszámmal versenyez majd. Annak a kérdésnek a megválaszolásától, hogy Vettel címet véd-e, vagy másvalaki lesz idén a világbajnok, én egyelőre tartózkodnék. Nem mondanék se igent, se nemet. Majd november 23-án este meglátjuk!

Haász Rudolf

Utoljára frissítve: 2014-03-14 11:04:35

További híreink
Schiffer Andrásnak máris sikerült belerúgnia Karikó Katalinba
Két éve nincs arra válasz, hogy liberális demokráciákban miként lehet kísérleti vakcinát előírni, emlékeztetett kritikusan az ügyvéd az ATV műsorában – idézi a mandiner.h...
2023-10-03 17:21:37, Hírek, Sport Bővebben
Történelmet írtak az ETTU-kupában a pécsi férfi asztaliteniszezők
A PTE PEAC asztalitenisz csapata bekerült a legjobb nyolc közé az ETTU-kupában amire hazánkban férfiak esetében még nem volt példa.
2021-03-31 19:40:50, Hírek, Sport Bővebben
Segítség a Sportoldának
A Pécsi Sportolda Sportegyesület a pécsi futball utánpótlás-nevelés meghatározó résztvevője.
2020-12-12 19:59:06, Hírek, Sport Bővebben

Hozzászólások

Még nem érkezett be hozzászászólás! Legyen ön az első!

Hozzászólás beküldéséhez kérjük lépjen be vagy regisztráljon!
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
A Pécsi Egyetemi Borbirtok és a Pécsi Nemzeti Színház együttműködése új szintre lép.
Bővebben >>