PÉCSI HÍRHATÁR - A D-vitamin fontos szerepet játszik szervezetünk működésében

PÉCSI HÍRHATÁR
   
 2019.06.27.
 Csütörtök
Ma László napja van.
Holnap Levente, Irén napja lesz.
   EUR árfolyam
   ;/Rate Ft
   CHF árfolyam
   /Rate& Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | VÉLEMÉNY | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2019. 01. 27. 21:35     


A D-vitamin fontos szerepet játszik szervezetünk működésében
Ha sokat süt a nap, mindannyian frissebbnek, egészségesebbnek és energikusabbnak érezzük magunkat.

Ha megfelelő mennyiségű D-vitamin van jelen szervezetünkben, akkor az nemcsak a csontok egészségére van jótékony hatással, hanem elősegíti az izmok megfelelő működését is.

A borongós téli időben, amikor a gyengécske és korán nyugovóra térő nap sugarainál csak magunkat érezzük erőtlenebbnek, muszáj valahogy pótolnunk a D-vitamint.


Hogy miért érezzük fittebbnek magunkat, ha elegendő D-vitamin jut a szervezetünkbe? Nos, nemcsak azért, mert a napbarnított bőr növeli az önbizalmunkat. Ha megfelelő mennyiségű D-vitamin van jelen szervezetünkben, akkor az nemcsak a csontok egészségére van jótékony hatással, hanem elősegíti az izmok megfelelő működését is, ugyanis segíti a kalcium felszívódását, tárolását, továbbá szabályozza a vér kalciumszintjét. Ráadásul az utóbbi években elismerték, hogy hatása nem korlátozódik a csontanyagcserére. Az elmúlt időszak kutatásai egyre inkább azt mutatják, hogy a D-vitamin szerepet játszik a szervezet immun-folyamataiban, a megfelelő szinttel rendelkezők körében jóval kisebb számban fordul elő influenza és egyéb légúti megbetegedés.
 
A legjobb D-vitamin forrás természetesen a napfény. Nyáron elegendő 15-20 percnyi napon töltött idő és máris biztosítottuk a szervezetünk számára szükséges mennyiséget. Ha nem süt a nap, ételeink és italaink sajnos nem tartalmaznak elég D-vitamint, jöhetnek a különböző táplálék kiegészítők, például a hal- illetve csukamájolaj koncentrátumot tartalmazó kapszulák szedése. Vannak, akik UV lámpa vagy szolárium használatával próbálják pótolni a hiányzó D-vitamin mennyiséget, szakemberek szerint azonban ez semmiféle megoldást nem ad, ráadásul veszélyes lehet. A téli hónapokban okosan kiválasztott élelmiszerek fogyasztásával a mesterséges vitaminok mellett, vagy akár helyett nagyon sokat tehetünk a szervezetünk D-vitaminnal való ellátásáért.


1. Eredeti halolaj
Nagyon sokáig a D-vitamin téli pótlásának elég kellemetlen módját választották, főleg a gyerekek nem örültek. A csonterősítő csukamájolaj tényleg nem túl jó ízű találmány, pedig sokáig csak ezt alkalmazták. Ma is használjuk a halolajat, de azt is tudjuk, hogy a sós és édes vízi halak, illetve a belőlük előállított termékek nagyon sok D-vitamint tartalmaznak. A D-vitaminban leggazdagabb halfajok a hering, tonhal, harcsa, sügér, ponty, csuka, compó, pisztráng, lazac és az angolna. Érdemes belőlük lehetőség szerint minél többet fogyasztani.


2. Gomba
A gombák kiváló és egyedülálló D-vitaminforrások, a legnagyobb mennyiségben közülük is a friss vagy szárított vargányagomba tartalmazza a legtöbb anyagot. Jelentőségük, azért is kimagasló, mert a vegán táplálkozást folytató emberek egyetlen igazán jelentős élelmi D-vitamin-forrásának számítanak.


3. Májas ételek
A halak és a gombák mellett nagy mennyiségű D-vitamint tartalmaz a máj. Bár különösen a marhamájra mondják, hogy gazdag D-vitaminban, a belsőség minden típusát érdemes beépíteni az étrendünkbe. Fogyasztásával olyan értékes anyagokhoz juthatunk még hozzá, mint az A-vitamin, a vas, a fehérje, a réz és a cink.


4. A tej most is aranyat ér
Kiváló D-vitamin forrás a tej és a joghurt is, ami azért lényeges, mert a benne lévő kalcium a D-vitaminnal együtt tud igazán felszívódni. A tejnek más jótékony hatásai is ismeretesek: rengeteg benne a fehérje, így laktat, táplál, kalciumtartalma miatt erősíti a csontokat és a szívet, és aki nem érzékeny rá, annak a gyomor-és bélrendszerét is rendben tartja.


5. Mindössze két tojás
A tojás is remek választás, ha a D-vitamin pótlásáról van szó; két nagy darabban a napi szükséglet nyolcada is benne lehet. A tojásban egyébként jelentős mennyiségű még az A-, a B2-, és az E-vitamin is, valamint karotinban is gazdag.
 
6. Érdemes megkedvelni a tofut
Hasznos még a tofu, amely egy kínai eredetű élelmiszer, melyet szójatej megaltatásával és a visszamaradt „túró” összenyomásával készítenek. Ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag, remek D-vitamin forrás. Dietetikai szempontból jelentős tulajdonsága, hogy energiaszegény, koleszterinmentes fehérjét biztosít a szervezet számára.


7. Jöhet a csoki
Az étcsokoládé azok közé az édességek közé tartozik, amikben sok a D-vitamin, így bátran cseréljük le a tejes táblát egy magasabb kakaótartalmú változatra. Legyünk nyugodtak, a szervezetünk más területein is kifejti pozitív hatását: antioxidánsokban gazdag, vagyis rákellenes, szünteti a gyulladásokat, óvja a szívet, és pörgeti az anyagcserét.


8. Tökmag, dió, napraforgó
Az olajos magvak és a csonthéjasok szintén jó forrásai a D-vitaminnak. Uzsonnára csipegetve belőlük nemcsak csontjainkkal teszünk jót, de még agyműködésünket is támogatjuk. Csak mértékkel fogyasszuk, és a sós változattal szemben érdemes előnyben részesíteni a natúr formáját.
 
9. Margarinok
Bár sokan csak a vajra esküsznek, a diétához jobban passzoló és a növényi étrendbe is beilleszthető margarin is tartalmaz D-vitamint, sőt lehet olyan margarint vásárolni, ami direkt fel van dúsítva vele. Ha tehát ilyet fogyasztunk, nemcsak egészségesebben étkezünk, de még D-vitamin szintünket is támogatjuk vele.


10. Gyerekek kedvencei
Sokszor dúsítják D-vitaminnal a gyerekek által kedvelt kész élelmiszereket. Így például bizonyos gabonapelyheket, gyümölcsleveket vagy tejtermékeket.


Persze a D-vitamin-pótlással se essünk túlzásba! Mivel zsírban oldódó vitaminról van szó, túlzott fogyasztás esetén elraktározódik a szervezetünkben, ami hosszú távon veseproblémákhoz vezethet. Ennek azonban kicsi a valószínűsége. Ugyanakkor figyeljünk arra, hogy orvossal állapíttassuk meg, mennyi vitamint kell még bevinnünk a szervezetünkbe.
(forrás: termalfurdo.hu)


További hírek

  Megújulnak a busójárás színterei
2019. 06. 27. 02:50 pecsi-hirhatar.hu
  Fényszenzációk, mint sehol a világban
2019. 06. 26. 21:41 pecsi-hirhatar.hu
  Huszártalálkozó a Tenkes Csárdában
2019. 06. 25. 21:43 pecsi-hirhatar.hu
  Megújult a Dóm tér Pécsett
2019. 06. 24. 22:12 pecsi-hirhatar.hu
  Nemzetközi Jóga Nap a Gandhiban
2019. 06. 23. 02:12 pecsi-hirhatar.hu
  Gótikus hologramok
2019. 06. 22. 20:06 pecsi-hirhatar.hu
  Mészáros Lőrinc már rég fente rá a fogát - eladják a Gellért Szállót
2019. 06. 22. 14:41 hirhatar.hu
  E-bringára fel
2019. 06. 21. 21:47 pecsi-hirhatar.hu
  Egy éjszaka, ezer élmény a pécsi múzeumokban
2019. 06. 21. 21:31 pecsi-hirhatar.hu
  Összefogtak hazánk vadvilágának népszerűsítéséért
2019. 06. 20. 21:14 pecsi-hirhatar.hu





IMPRESSZUM | MÉDIAAJÁNLAT | SZABÁLYZAT | HÍRLEVÉL

(c)2o15 Hírhatár Lapcsoport