Pécsett a pécsi Zsolnay Kulturális Negyed m21 Galériájában augusztus 5-én nyílt meg két fotóművész, a magyar származású, Franciaországban élt Lucien Hervé (1910-2007), és fia, a tragikusan korán elhunyt Rodolf Hervé (1957-2000) kiállítása.
Több mint 100 kép látható a Fények / ritmusok címet viselő tárlaton, ami mely többségében szakrális és profán épületfotókból, valamint portrékból áll, amelyeken a geometriai formák és fény-árnyék viszonyok épp annyira fontosak, mint maga az ember. Lencséjükkel látni tanítanak.
Lucien Hervé a magyar és francia fotóművészet kiemelkedő alakja, aki maradandót alkotott az építészeti fotográfiában, s a legendás építész, Le Corbusier fényképésze volt. Fiával, Rodolf Hervével több közös fotográfiai téma köti össze, az Eiffel-torony például mindkettőjüket inspirálta. Míg az apa a konstruktív képalkotást képviselte, addig Rodolf munkáit inkább a szürrealizmus és az expresszionizmus inspirálta. Rodolf szoros kapcsolatot tartott a magyar undergrounddal a rendszerváltás időszakában.
Mi áll művészetük hátterében? Átlényegíteni az anyagot, lendületbe hozni az elemeket, a zene ritmusára rendezni a világ bármely elemét. Fotográfiáik felfejtik a valóság rétegeit, kitágítják az érzékelést, a felfedezés élményét adják. A tárlat a részletek párbeszédének költőiségébe invitál.
„Rodolf fotója határfeszegetés, a sajátjáé, a valóságé, az Életé. Minden képe felráz, vagy megrázó. Kezében az anyag elveszítette realitását, jellé, költészetté vált. Hervé a szakrális vagy profán épületekben egyaránt az emberi teremtő szellemet kereste. A fény által átlényegített építészeti elemekben sikerült megragadnia a kifejezésnyelvet, mely évezredek kultúráit köti össze. Fotóik hol csendjükkel hol egy kiáltással rendítenek meg. Egy család, két nyelv, végtelen számú variáció. Hol kezdődik és hol ér véget a valóság?” (Gebauer Imola, a kiállítás kurátora)
A kiállítás október 4-ig látható.