|
|
|
Tweet |
|
|
|
A Pécsi Tudományegyetem a középiskolás tanulók nyelvtudásnak fejlesztése érdekében új típusú módszertant dolgoz ki.
Az egyetem tizennégy középiskolával együttműködve valósítja meg a projektet az Európai Szociális Alap több, mint 300 millió forintos támogatásával. Elsődleges cél olyan a legújabb hazai és nemzetközi nyelvpedagógiai és módszertani kutatásokba ágyazva létrejövő innovatív, a tanórai nyelvoktatást kiegészítő, a nyelvi érettségi követelményeihez illeszkedő tananyagok és tevékenységek kidolgozása és megvalósítása, amelyek eredményeként a tanulók tényleges nyelvtudásra tesznek szert, valamint motiváltabbá válnak arra, hogy nyelvet tanuljanak, és nagyobb esélyük nyíljon arra, hogy sikeres emelt szintű nyelvi érettségit tegyenek.
A projekt három alprojekt - a mérési-értékelési, szakmódszertani és továbbképzési, valamint tananyagok és tanulási segédletek fejlesztése - keretében kerül valósul meg három év alatt. Két fő célcsoportja a 9-13. évfolyamos középiskolai tanulók és a középiskolai idegen nyelv szakos tanárok. A résztvevő iskolák jelentős része kedvezményezett, fejlesztendő, illetve komplex programmal fejlesztendő járásban található. A bevonni kívánt tanulók nagy része az idegennyelv-fejlesztés területén kiemelt támogatásra szorul ahhoz, hogy felsőoktatásba kerülhessen, illetve, hogy piacképes nyelvtudást szerezzen.
A nyelvtanulás eredményességét várhatóan pozitívan befolyásolják az élményközpontú, a tanulók életkori sajátosságait, digitális eszközhasználati szokásait figyelembe vevő feladatok a heti rendszerességgel megtartott foglalkozások során. E mellett tematikus nyelvi programok, nyelvi táborok és külföldi tanulmányi kirándulások segítik a tanulók idegen nyelvi gátlásainak lebontását, motivációjuk fokozását és hosszú távú fenntartását, valamint nyelvtudásuk fejlődését és aktív használatát. A nyelvtanárok szakmódszertani eszköztárának bővítésére a projekt akkreditált pedagógus-továbbképzéseket, illetve work-shopokat kínál, továbbá iskolánként két nyelvtanár külföldi módszertani továbbképzésen vehet részt a célnyelvi országban.
A projekt hozzájárul a tanórán kívüli foglalkozásokat tartó idegen nyelv tanár szakos egyetemi hallgatók tanári kompetenciáinak fejlődéséhez is, kivált, ami a tananyag és pedagógiai folyamat tervezését, a tanulási folyamatok szervezését és irányítását, az önálló tanulás képességének fejlesztését, valamint a szakmai együttműködés és kommunikáció kompetenciáit illeti.
Hozadéka még, hogy az elsajátított innovatív nyelvpedagógiai gyakorlat beépül a projektben részt vevő iskolák pedagógiai programjába, az idegen nyelv szakos tanárjelöltek és nyelvtanárok a projekt lezárulta után is beépítik napi gyakorlatukba. |
|
|
|