A duális képzéssel minden résztvevő nyer, a munkahely és hallgató egyaránt, ezt bizonyítja az is, hogy évről évre nő benne részt vevők száma.
Leginkább a szakmai fejlődés, valamint a karrierépítés miatt választják a duális képzési formát a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karának hallgatói, akik éppen 10 éve élhetnek ezzal a lehetőséggel. A tíz éve indult a duális k épzésben az első tanévben ötvenen vettek részt, mintegy 140 hallgató élt ezzel a lehetőséggel. A legnagyobb számban a mérnökinformatikus-, valam ivel kevesebben a gépész- és a villamosmérnök-hallgatók egészítik ki a tanulmányaikat a cégeknél megszerezhető tudással. A közel múltban lefolytatott hallgatói elégedettségmérés során az is kiderült, hogy már az egyetem választásnál is sokat nyom a latba ez a lehetőség, ami később a szakdolgozatok, tudományos diákköri munkák, a kutatás-fejlesztési, valamint a pályázati együttműködések sikeréhez is hozzá járul.
Egy évtizeddel ezelőtt, 2015-ben 28, ma már 93 gyakorlati képzőhely fogad hallgatókat. A duális képzés színvonalasabbá tétele érdekében a kar évről évre partneri találkozót szervez, amelyen az iparvállalatok képviselői és céges partnereik az intézmény duális képzéssel foglalkozó munkatársai kicserélik tapasztalataikat, valamint javaslatokat tesznek arra, hogyan lehetne még magasabb szintre emelni ezt a képzési formát. A duális képzés keretében a hallgatók hetente három napot töltenek az egyetemen és kettőt a gyakorlati képzőhelyen, a tavaszi, őszi és nyári szünetek idején több hetet. Az iparvállalatoknál a leendő mérnökök betekintést kapnak azok belső életébe, olyan készségeket sajátíthatnak el, amelyek leginkább vállalati környezetben fejleszthetők. E mellett a gyakorlatban használható tudást, szakmai tapasztalatot szerezhetnek, ami megkönnyíti a tanulmányaik utáni elhelyezkedést is.
-Annak érdekében, hogy a hallgatóink megismerjék a gyakorlati oktatást végző vállalatokat és képet kapjanak a duális képzés előnyeiről, 2021-től karunkon bevezettük a Duális Akadémia tantárgyat. Ennek keretében a partnercégek előadásokat tartanak, bemutatják a portfóliójukat, emellett üzemlátogatások keretében a gyakorlati helyet is megismertetik a hallgatókkal. Ezt a tárgyat minden évben mintegy 250-en veszik fel. A közelmúltban zajlott hallgatói értékelés is azt mutatja, hogy a duális képzésben részt vevő leendő mérnökök hasznosnak, értékesnek tartják a partnereknél töltött gyakorlati időt, 4,59-es osztályzatot adtak arra, hogy mennyire szeretnek ott dolgozni. 96 százalékuk elégedett a duális partnercéggel, és 4,61-ra értékelték a duális gyakorlati helyen a mentoruktól kapott támogatást – hangsúlyozza Vasvári Gyula Ferenc, a PTE MIK duális képzési vezetője.
Kitért arra is, hogy a vele kapcsolatban álló cégektől azt a visszajelzést kapta az utóbbi időben, hogy egyre inkább szükség van arra, hogy az elméleti és a gyakorlati tudás mind nagyobb összhangban legyen egymással, ebben a parnerek szívesen segítenek. Már történt is ebbe az irányba előrelépés kihelyezett gyakorlatok és olyan tantárgyak létrehozásával, amelyekben a partnercégektől érkező mérnökök is szerepet vállalnak. A jogszabályi változás is kedvezően hat a duális képzésre. Örömmel fogadták a gyakorlati képzőhelyek a jogosultsági kör bővülését, ugyanis munkatársaik közül többen levelező szakon szerzik meg a diplomájukat, így most már a saját munkahelyükön vehetnek részt a duális képzésben.
Minden tanévben új partnerekkel bővül a duális képzésben résztvevő partner cégek köre. Van olyan nagyvállalat, amelyik a náluk gyakornokoskodó hallgatók 90 százalékát alkalmazza a diploma megszerzését követően. Az évente megrendezésre kerülő partner találkozó jó lehetőséget teremt a képzésben részt vevők, az ipari partnerek és a kar munkatársai számára, hogy egyeztessék az év közben felmerülő igényeket, reagáljanak a változásokra, új ötletekkel, tapasztalatokkal, megoldásokkal magasabb színvonalra emeljék a képzést. Az idei találkozón megfogalmazódott az is, hogy a pályaválasztás előtt álló fiatalok nagyobbik része csak sodródik, nincs konkrét elképzelése a jövőjével kapcsolatban, érdemes lenne a szülők felé is nyitni, megismertetni velük duális képzést, az abban rejlő előnyöket.