Minden év március utolsó vasárnapján – idén március 26-án – kezdődik a nyári időszámítás, amely október utolsó vasárnapjáig tart.
Ezen a hétvégén, vasárnap hajnali 2 órakor kell 3 órára átállítani az órákat, mint már 1980 óta minden évben. Az Európai Unióban 1996 óta egységesen alkalmazott módszer azon alapul, hogy március 21. és szeptember 21. - azaz a tavaszi és őszi napéjegyenlőség - között hosszabbak a nappalok, mint az éjszakák. Az órák előreállítása az emberek napirendjének megváltoztatása nélkül az ébrenléti időszak - ami reggel 7 és este 10 óra közé esik - jobban egybeesik a természetes világossággal. Később kell a villanyokat felkapcsolni, ennek eredményeként csökken az áramfogyasztás
A hazai villamosenergia-rendszert irányító MAVIR, Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító ZRt. szakemberei 1949 óta gyűjtik és elemzik a mindenkori fogyasztási adatokat. A napéjegyenlőséghez közeli tavaszi óraállításkor látványosan változik az esti órák terhelése, hiszen egy órával később kell felkapcsolni a lámpákat. Az átállítás előtti és utáni időszakot összehasonlítva naponta 1,5–3 százalékos - 2000–4000 MWh - fogyasztáscsökkenés tapasztalható.
Az óraátállításoknak köszönhetően éves szinten körülbelül 100-120 GWh-val kevesebb áramot használunk a nyári időszámítás ideje alatt, ami 30–40.000 – közel egy városnyi – háztartás éves fogyasztásának felel meg. A fel nem használt energiát természetesen kifizetni sem kell, és ez csaknem 4-5 milliárd forinttal csökkenti az ország ”áramszámláját”. A megtakarítás nem csak a pénztárcát kíméli, de a környezeti terhelést is mérsékli.
Az óraállítás Magyarország területén két nemzetközi vonatot érint, a Bécs és Bukarest között közlekedő Dacia nemzetközi vonatot a lőkösházi állomáson éri az óraigazítás, onnan már a nyári időszámítás szerint indul 3 óra 25-kor. A Bukarestről Bécsbe induló Dacia nemzetközi vonatot Lőkösháza és Békéscsaba között éri az óraigazítás, ami Békéscsabára már a nyári időszámítás szerint 3:15-kor érkezik, emiatt a Keleti pályaudvarra és Bécsbe is később ér be.
Néhány Budapestről induló nemzetközi vonat várhatóan egy órával később éri el a külföldi végállomást, ezek között Belgrádot a Beograd nemzetközi gyors, Temesváron át Bukarestet a Körös IC, Kijevet a Latorca IC, Brassót a Corona IC, Bukarestet az Ister IC, Münchent és Zürichet a Kálmán Imre EuroNight (EN), valamint Berlint a Metropol EN. Körülbelül egy órával később érkezik meg Budapestre vasárnap reggel, illetve délelőtt Belgrádból a Beograd gyorsvonat, Berlin–Prága felől a Metropol EN, Bukarestből az Ister IC, Brassóból a Corona IC, Münchenből és Zürichből a Kálmán Imre–Wiener-Walzer EN, Kijevből a Latorca IC, és Temesvárról a Körös IC, ami Bukarestből közvetlen–kocsikat is továbbít Budapestre.