Az idei tanév második félévében a Pécsi Tudományegyetemen is elindult a Tanítsunk Magyarországért kurzus, amelynek sikeres teljesítése előfeltétele a mentorálás megkezdésének.
A Pécsi Tudományegyetem hallgatói Campus-csomagban vehetik fel a kurzust, amelynek célja, hogy felkészítse őket a nehezebb helyzetben lévő fiatalok mentorálására. Az alapozó kurzust követően a program részeként konzultációval támogatják folyamatosan az erre vállalkozókat, amelynek keretében az egyetem oktatói, szakemberei segítenek a felmerülő kérdések megválaszolásában, a kihívások megoldásában.
A Tanítsunk Magyarországért kurzus iránt a hallgatók érdeklődése messze felülmúlta a szervezők várakozásait. Az eredetileg megnyitott 80 hely kevesebb, mint egy nap alatt betelt, majd az ezt követő több, mint 20 fős bővítés is szinte azonnal, így több mint 100 fővel indulhat a kurzus. Lenne igény újabb helyekre, de az egyetem szeretné megtartani a kisebb, maximum 25 fős csoportokat, megőrizve a kurzus személyesebb, gyakorlat orientált jellegét.
A programot két felismerés alapozta meg, az egyik, hogy a nemzetközi tapasztalatok azt mutatják azoknak a diákoknak az eredményei, akiket kortárs mentorok segítenek a tanulásban, 15-20 százalékkal is jobb eredményt érnek el. A másikat az ország különböző, nehezebb helyzetben lévő –munka- és továbbtanulási lehetőségektől messzebb elhelyezkedő – kistelepülésein tett látogatások alapozták meg, amelyek rámutattak arra, a diákok számára a legnagyobb kihívást a középiskolába történő belépés és eredményes helytállás jelenti.
A Tanítsunk Magyarországért program elsődleges célja, hogy az általános iskola és a középiskola utolsó éveiben a diákokkal egyetemi mentorok foglalkozzanak, segítsék őket abban, hogy kihozzák magukból a maximumot, legyen az szakmatanulás, érettségi, felsőfokú intézményben való továbbtanulás, vagy akár sport, művészetek, amelynek eredményeként sikeresen tudjanak elhelyezkedni az elsődleges munkaerőpiacon.
Az egyetemi mentorprogram ez év szeptemberében veszi kezdetét 50 kiválasztott általános iskolában Baranya, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar megyében. A közreműködő általános iskolákban négy 7-8. osztályos kisdiákkal kezdik meg a mentorhallgatók a közös munkát, a közös élményszerzést, heti rendszerességgel. Ennek során ellátogatnak az állatkertbe, a múzeumokba, felkeresnek középiskolákat, vállalkozásokat, annak érdekében, hogy személyes tapasztalatokat szerezzenek arról, mennyi foglalkozás közül, hányféle jövőből választhatnak.
Mentorálási tevékenységükért a mentorhallgatók havi 30.000 forintos ösztöndíjban részesülnek, amit eredményesség alapján jelentős további juttatások egészíthetnek ki, valamint ingyenesen utazhatnak a közösségi közlekedési eszközökön a program keretein belül.
(fotó: Csortos Szabolcs)