Sosztakovics, Mozart és Richard Strauss kamaraművei és Tompa Andrea író szövegei - a szerző előadásában - szólalnak meg a remény hangján október 26-án a Pannon Filharmonikusok Átlényegülés című koncertjén.
Az elhunytak emlékére adott hangverseny előtt este fél hétkor a Gyász művészete, a művészek gyásza címmel pódiumbeszélgetésre kerül sor. Tompa Andrea íróval és dr. Fenyősiné Bartha Noémi hegedűművésszel Graf Orsolya Gyászfeldolgozás Módszer Specialista, a Pannon Filharmonikus Zenekar munkatársa beszélget.
A Pannon Filharmonikusok számos alkalommal tart az évad során olyan esteket, amelyen az adott alkalom méltó megéléséhez, vagy megünnepléséhez segítik hozzá a közönséget. Ezek között is az egyik legfontosabb talán a Halottak napjához közeledve az az este, melyen a Kodály Központ előtti lépcsősorok megtelnek az emlékezők mécseseivel. Évről évre egyre többen állnak meg egy főhajtásra, imára, csendes emlékidézésre, mielőtt belépnének a koncertterembe.
Az elmúlt két évben a gyászolókat pódiumbeszélgetés is várja. A zenekar márkaépítési és kommunikációs vezetője, Graf Orsolya magánemberként Gyászfeldolgozás Módszer Specialista, aki a gyászolóknak segít a mindennapokban. Az október végi esten a szakember Tompa Andrea íróval és dr. Fenyősiné Bartha Noémi hegedűművésszel beszélget arról, hogy miért fontos életünkben a gyász megélése, milyen szerepet tölthet be a művészet az alkotók, előadók és a befogadók gyászának a feldolgozásában. Van-e egyéni és közösségi gyász, és hogyan kaphat szerepet az alkotói folyamatokban ez az összetett érzelmi állapot.
Az estet a Pannon Filharmonikusok művészeinek és Tompa Andrea írónak közös kamara estje zárja. A koncerten elsőként Sosztakovics c-moll vonósnégyese hangzik el a zenekar szólamvezető művészeinek előadásában. Deák Márta és Morvay Ágnes hegedűn, Murin Jaroszláv mélyhegedűn és Janzsó Ildikó csellón játszik. A mű után Tompa Andrea olvas fel saját szövegeiből, amelyekben az emberek fájdalmát és döbbenetét jeleníti meg,hangot adva annak a sokszor megfogalmazhatatlan érzésnek, amikor elveszítünk valakit, akit ismertünk és szerettünk.
„… az biztos, hogy bárki meghallgatja ezt a koncertet, az nem felejti el egy életre. Igazi különleges és felejthetetlen élmény lesz. Én szabályosan fizikai tüneteket produkáltam, miközben hallgattam ezt a zenét.” - osztotta meg azt az élményét egy interjúban Deák Márta koncertmester, amikor először hallotta Sosztakovics vonósnégyesét.
A koncert felcsendül Mozart „Gran Partita” művének egy részlete is,a méltán híres fúvós szerenád lassú tétele, ami reményt és vigasztalást nyújt. Az egyén személyes gyászától Richard Strauss Metamorfózisok darabja Tompa Andrea olyan szövegrészletei vezetnek át, amelyek közös veszteségeink gyászélményeit idézik elénk, bemutatva az egyéni és a közösségi veszteség egymástól nem függetleníthető hatását és a közös feldolgozás egyénre gyakorolt hatását. Épp úgy, ahogy Strauss műve, amelyben a zeneszerző a háború okozta pusztításokat siratja el. A Metamorfózisokat Somodari Péter, a Bécsi Filharmonikus Zenekar vezető szólistája, csellóművész, karmester vezényli majd.