Évről évre megrendezi a Summa Szakmai Napot a Pécsi Tudományegyetem Szőlészeti és Borászati Kutatóintézete
A magyarországi kutatóintézetek találkozóján, a Summa Szakmai Napon, a hazai szőlészeti és borászati kutatási eredményekbe nyerhettek betekintést a szakma képviselői. Napirendre kerülnek ilyenkor az innovatív fajták, borászati technológiák, eljárások; valamint az is, milyen módon szólítsák meg a fiatalabb generációt, de a mesterséges intelligencia használata és az új, a változó piaci igényekhez alkalmazkodó borkészítési eljárások is. Ettől az évtől a rendezvényt országos szakmai nappá kívánják fejleszteni szervezői. Ennek jegyében kaptak meghívást a hazai társkutató intézetek, amelyek képviselői a bemutatkozáson túl előadást tartottak a náluk folyó, kiemelten fontos kutatásokról, beszámoltak tudományos tevékenységükről, kutatási trendjeikről, eredményeiről. A programba bekapcsolódott a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa is.
A pécsi kutatóintézet az elmúlt néhány évben számos infrastrukturális és technológiai fejlesztésbe, kutatásba kezdett bele, illetve zárt le sikerrel.. Idén nagyobb hangsúlyt fektetnek az alkoholcsökkentett termékekre, részben ezzel szeretnének kedvezni a fiatalabb generációknak. A különböző kutatások ugyanis azt mutatják, hogy a magasabb alkoholtartalmú borokkal nem lehet őket megszólítani. E mellett pezsgő- és gin-technológiával készült termékcsaládokkal is szeretnék felkelteni a figyelmüket.
Ezen felül a szakmai napon a résztvevők megismerkedhettek az Egyetemi Borbirtok új, mesterséges intelligencia által támogatott boros címkéjével is. Ez része annak az új fajta gondolkodás módnak, amelynek része a Borkulturális ismeretek kurzuson, valamint az is, amiként másként is igyekeznek a borkultúrával megismertetni a fiatalokat. Ennek első lépése egy mesterséges intelligenciával támogatott, kiterjesztett valóságtartalmú címkecsalád. Az alapkonstrukció az volt, hogy bár nem tudnak mindenki mellett ott lenni a szupermarketekben, és súgjanak neki, hogy milyen bort válasszon, de a technológiának köszönhetően tudnak információkat nyújtani a borászatról, a szőlőről, amiből az adott bor készült, valamint az alkalmazott technológiáról.
Az új címkecsaládot QR kóddal látták el, azt leolvasva egy virtuális bor-asszisztens segítségével rögtön minden információhoz hozzá lehet férni az adott borral kapcsolatban a termőterülettől annak íz világáig. A fejlesztés jelenleg kizárólagosan a kutatóintézeten keresztül érhető el, igény szerint Magyarország bármely borászata tud majd csatlakozni rá. A hosszú távú cél, hogy mesterséges intelligencia által támogatott címkecsalád segítségével személyre szabott ajánlatokat tudjanak adni a borfogyasztóknak az ország egész területén.