A 10. Színházi Olimpiához csatlakozott a Pécsi Balett is, meghívásukra érkezik május 31-én Baranya székhelyére a Rijekai Ivan pl. Zajc Horvát Nemzeti Színház Balett Együttese.
Az egyetemes színházművészet része a táncművészet,, a kettő nem létezhet egymás nélkül. A pécsi együttes választásában, hogy kit hív meg, él a 10. Színházi Olimpia nyújtotta lehetőséggel - a magas minőségű szakmaiság mellett - a Rijekai Balett színházi beágyazottsága is közrejátszott. Ahogy a Pécsi Balettnek is fontos, hogy koncepcionálisan illeszkedjen a Pécsi Nemzeti Színház profiljához, és a közönség érdeklődésére számot tartó előadásokat hozzon létre. Ezért is döntöttek a rijekai társulat meghívása mellett, bízva abban, hogy a pécsi közönség kíváncsi lesz Shakeaspeare egyik legismertebb művének táncszínházi változatára.
A Rijekai Ivan pl. Zajc Horvát Nemzeti Színház Balett Együttese nagy technikai tudású, erős klasszikus alapokkal rendelkező táncművészekből áll. Prokofjev gyönyörű zeneművére készült Rómeó és Júliájuk modern, de nem elvont, rendkívül szenvedélyes, ezáltal is illeszkedik a Pécsi Balett koncepciójához.
Jiří Bubeníček, a Rómeó és Júlia balett koreográfusa – akárcsak ikertestvére, Otto - a Prágai Tánc Konzervatóriumban végzett.
A Lausanneben 1992-ben megrendezett balettverseny egyik fődíjasaként lehetőséget kapott arra, hogy John Neumeier társulatához, a Hamburgi Baletthez szerződjön. annak első szólistájaként, ahol eltáncolta az összes férfi főszerepet. Egészen különleges megtiszteltetésben volt része, amikor megkapta Vaslav Nijinsky szerepét a Nijinsky című balettben, amit a legendás balettművész kifejezetten neki koreografált. Kiváló alakításainak köszönhetően, mint amilyen például Neumeier Kaméliás hölgyében Arman szerepe volt, felkérték, hogy Aurelie Dupont és Agnes Letestu partnereként táncoljon a Párizsi Operában. A Semperoper Drezdai Balett társulatához 2006-ban csatlakozott első szólistaként. Cirkuszi akrobata családból származik, így sosem marad egy helyen hosszú ideig… New York, Zürich, München, Bécs, Stockholm és Peking – a városok, melyek balett együtteseivel együttműködött az évek során.
Jiří Bubeníček 1999 óta koreografál. Legsikeresebb munkái: Unerreichbare Orte - Hamburgi Balett (2005), Le Souffle de l’Esprit - Zürichi és később Bécsi Balett (2007), Toccata - New York City Ballet (2009). Legutóbbi, nagy elismerést kiváltó munkáit a Ljubljanai Szlovén Nemzeti Színház Balettegyüttesének (Doctor Zhivago 2016), az Új-zélandi Királyi Balettnek (Piano – the Ballet, 2018), a Zágrábi Horvát Nemzeti Színház Balettegyüttesének (Metropolis, 2018), a Svéd Királyi Balettnek (The Trial, 2019), a Római Teatro dell’Opera (Carmen, 2019), a Toszkánai Nuovo Balletto (Cinderella, 2019) és a Milánói Scala Balettegyüttesének (Canon in D-major, 2021) készítette.
( fotó: Fanni Tutek-Hajnal)