Az iparban használt programozható logikai vezérlővel egy magasraktár-rendszerben több különböző munkadarabot kellett megkeresniük és ezeket adott sorrendben kipakolni a szállítószalagokra a XXVI. Országos Ajtonyi István Irányítástechnikai Programozó verseny résztvevőinek.
A műszaki felsőoktatási intézmények hallgatóinak háromnapos megmérettetésen a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karának villamosmérnök-hallgatói az első és a harmadik helyezést is megszerezték. Sikerükben nagy szerepet játszott a gyakorlatorientált képzés, amelynek során helyzetekkel, feladatokkal találkoznak már az egyetemen a leendő mérnökök, amilyeneket a diploma megszerzését követően, munkájuk során is meg kell oldaniuk.
A PLC főként az ipari alkalmazásoknál használt programozható logikai vezérlő, a villamos-energiával működtetett folyamatok irányításában részt vevő berendezés, egyfajta programozható logikai egység. Bonyolult rendszerek, például szerszámgépek, gyártósorok működtetésénél alkalmazzák az önálló szabályozással is rendelkező egységek munkájának összehangolásához. A versenyzőknek az elméleti feladatok mellett PLC vezérléshez kellett programot írniuk, amivel a helyszínen megismert feladványt kellett megoldaniuk.
A megmérettetésen valós és virtuális technológiával is dolgoztak a versenyzők, utóbbit egy szimulátor által jelenítették meg. A feladat megoldását nehezítette, hogy a hallgatók csak időszakosan fértek hozzá a technológiához, így sokszor csupán perceik voltak arra, hogy leteszteljék a valóságban, tényleg működik-e az elméletben megírt programjuk.
Hallgatóink roppant lelkesek voltak az idén néhány hétre zsugorodott felkészülés során, rengeteg időt szántak a PLC-programozásra. Emellett az is sokat számít, hogy tisztában legyenek azzal, mi vár rájuk a versenyen, hogyan kezeljék a váratlan helyzeteket, milyen sorrendben, milyen időbeosztással oldják meg a feladatokat. Mivel mindegyik PLC-nek más a programozása, más a környezet, a nyelv, a sajátosságai, ez nehezíti a felkészülést, bár idén a versenykiírás biztosította, hogy az egy egyetemről induló két csapat akár azonos gyártótól származó PLC-t használjon. A logikai érzék és a logikus gondolkodás azonban elengedhetetlen a jó eredményhez – adott betekintést Malkó Tibor, a csapat felkészítő tanára abba mire helyezték a hangsúlyt a versenyre történő felkészülés során.
Ezt a versenyt több mint negyedszázada rendezik meg, és kiváló lehetőség a hallgatók számára a megmérettetésre, továbbá szembesülhetnek azzal, hogy az elméletben, az iskolapadban tanultakat hogyan tudják áthelyezni a gyakorlatba. Hiszen a versenyszituációkban valóságos ipari folyamatokat kell PLC-vel megoldaniuk. A PTE MIK villamosmérnöki képzése a kezdetektől azt tűzte ki céljául, hogy egy erősen gyakorlatorientált oktatást biztosítson a hallgatóinak, és hogy ebben hol tartunk, azt jól visszaigazolja ez a verseny – emelte ki dr. Kvaszincza Zoltán, a PTE MIK Villamos Hálózatok Tanszékének a tanszékvezetője.
Kitért arra is, a MIK-es hallgatók korábban is jól szerepeltek az Ajtonyi programozó versenyen, a pandémia előtti években többször a pécsi csapat állhatott a dobogó legfelső fokára. A versenyekre való felkészülést a szoros ipari partneri kapcsolatok mellett – van olyan vállalkozás, amelyik speciális képzést tart a hallgatóknak – a kiválóan felszerelt egyetemi laborokban elvégzett mérések, a konkrét feladatmegoldások is támogatják. A pécsi képzés sajátossága a gyakorlatorientáltság, valamint hogy naprakész, EU-konform tudást biztosít a leendő villamosmérnököknek. Az ipari szférából meghívott vendégelőadók, a tanulmányutak és a szakmai gyakorlatok az itt végzetteket ahhoz is hozzásegítik, hogy ipari környezetben lássák elméleti ismereteik megvalósulását és már az egyetemi évek alatt felkészülhessenek a szakmai kihívásaikra.