Három hét szünetet követően, a Spanyol-Nagydíjjal folytatódik a Forma-1-es világbajnokság idei kiírása, ezúttal a Barcelona mellett található Circuit de Catalunyán köröznek majd az autók.
A pálya környékén az időjárás tavaszias, kellemes napsütéses lesz majd a meteorológiai jelentések szerint, 23-25 fokos levegőhőmérséklettel. Ennek alapján csaknem 40 fokos aszfalthőmérséklettel számolhatnak a mérnökök. Ami magát az aszfaltcsíkot illeti, annak hossza 4655 méter, a versenytáv 66 körös lesz, ami 307,23 kilométert jelent. A szervezők két DRS-zónát jelöltek ki a pályán, az első a 9-es és 10-es kanyar közötti hosszú egyenesben lesz, a második pedig maga a célegyenes. Mivel az aszfalt felülete rendkívül érdes és forró, ezért a gumikat szállító Pirelli a narancssárga jelölésű kemény és a fehér közepes keveréket küldte erre a pályára, ezeket fogjuk látni az autókon. A jelenlegi versenyhelyszín egyben a Forma-1 egyik hivatalos tesztpályája, tehát a csapatok rengeteg adattal rendelkeznek a pályáról, ez némileg megkönnyíti az autók beállítását.
A pályának négy kritikus pontja van, melyek megfelelő teljesítése esetén igazán gyors kört lehet rajta menni. Ezek közül az első mindjárt a célegyenes végi kanyar, de az ezt megelőző féktávon nagyon nehéz előzni, erről tanúskodik az a statisztikai adat, amely szerint az eddig itt rendezett 24 futam 75 százalékát (18) nyerte olyan versenyző, aki az első helyet szerezte meg a kvalifikáción. Könnyedén tehát csak a rajtnál lehet itt előzni, egyébként pedig nem nehéz elrontani az első féktávot, ennek következtében pedig az aszfaltozott bukótérbe kerülni. Ugyan a vonatkozó elemzések alig említik, de van egy ötödik rész is a pályán, amely a gumik használhatósága szempontjából lényeges, ez pedig a hosszú, nyújtott ívű 3-as kanyar, ahol extrém oldalsó terhelést kapnak az abroncsok, a fordulás szöge pedig majdnem 180 fok. Ha itt kellő körültekintéssel vezet a pilóta, akkor a gumikkal is spórol, ami szintén nem lényegtelen egy ilyen, gumigyilkosnak mondott pályán.
A harmadik kanyart elhagyva, középgyors és gyors kanyarok teljesítésével jutunk el a pálya következő fontos pontjához, a 9-es kanyarhoz, melynek felszíne finoman szólva sem egyenletes, ráadásul ennek íve egy dombtetőre visz fel, ezért a bejáratához érkezve a pilóta nem látja a végét. Itt jellemzően az alulkormányzottságra panaszkodik az, akinek nincs jól beállítva az autója, tehát a mérnököknek ezt is figyelembe kell venniük a helyes beállítások alkalmazásakor. Itt hibázni egyébként azért sem érdemes, mert, ahogy azt korábban említettem, ezt követően kezdődik az első DRS-zóna, melynek végén a versenyzők könnyedén előzhetik az előttük haladót.
Öt, kevésbé fontos kanyar bevételét követően érkezünk meg ahhoz a fordulóhoz, amelynek létjogosultságát a leginkább megkérdőjelezik a Forma-1-ben. Ez a kanyar 2004 előtt még nem volt benne a vonalvezetésben, ám az után a futam után a szervezők biztonsági okokból, lassítandó a mezőnyt, betették a 14-15-ös sikánt a pályába. Ezzel az a probléma, hogy az utolsó, 16-os kanyar előtt a versenyzők lendületet veszítenek a kanyarkombináció teljesítése miatt, ezért aztán jó esetben csak közelebb kerülhet a pályán köröző az előtte haladóhoz a célegyenes végén. Sokan ennek a kanyarkombinációnak a létében látják a kevés előzés okát. Ez a sikán nincs benne a Moto GP mezőnye számára kialakított pályában, ezért abban a versenysorozatban sokkal több előzést láthatunk.
Ahogy minden pályán, a célegyenes előtti utolsó kanyar megfelelő teljesítése itt is létfontosságú, bár a már említett sikán létezése miatt ezt 2015-ben már nehezebb szívvel lehet kijelenteni, hiszen az utolsó előtti kombinációban az egymással versenyzők közül elől haladó pilóta könnyebben elhúzhat a mögötte érkezőtől, aki csak abban bízhat, hogy az előtte haladó gumijai minél gyorsabban felmondják a szolgálatot. Itt is nagyon fontos a jó kigyorsítás és mivel ez egy középgyors kanyar, itt általában finoman adagolják a gázt és a kijáraton már állnak a pedálon, amit több mint 1 kilométeren keresztül nyomhatnak, hiszen a célegyenes emlékeim szerint 1047 méter hosszú. Ezzel körbe is értünk a barcelonai Forma-1-es
versenypályán, már csak 1 dolgom maradt, nevezetesen a hétvége fontosabb időpontjainak közlése, lássuk hát ezt!
A hétvége menetrendje:
Május 9. Szombat:
11:00-12:00 – harmadik szabadedzés
14:00-15:00 – időmérő edzés
Május 10. Vasárnap:
14:00 – A futam
(Haász Rudolf)