Új rekordot könyvelhet el az Erasmus, a hallgatói csereprogramokban részt vevők száma 8,5 százalékkal nőtt. Elindítása után huszonöt évvel az Erasmus a legismertebb uniós és a világ legsikeresebb diákcsere-programjává vált. A 2010/11-es tanév során több mint 231 000 diák részesült Erasmus-ösztöndíjban külföldi tanulásához vagy képzéséhez, ami új létszám-rekordot és az elmúlt évhez képest 8,5 százalékos növekedést jelent. A nyelvekre, alkalmazkodóképességre, interkulturális érzékenységre és vezetői képességre összpontosító program olyan fontos készségekkel gazdagítja a fiatalokat, amelyek elősegítik foglalkoztathatóságukat és személyes fejlődésüket.
Negyedszázados kezdete óta a program több mint 2,5 millió európai hallgatónak teremtett lehetőséget arra, hogy külföldön folytassa felsőfokú tanulmányait, vállalhasson gyakornoki munkát vállalatoknál, intézményekben. Amennyiben a jelenlegi tendencia folytatódik, akkor az Európai Unió a 2012/13-as tanévre eléri az általa kitűzött célt, miszerint három millió Erasmus-hallgatónak nyújtson támogatást.
A 2010/11-es tanévben a hallgatók három legnépszerűbb célállomása Spanyolország, Franciaország és Németország volt. Spanyolországból érkezett a legtöbb hallgató külföldre, a második helyen Franciaország, majd Németország áll. A tagállam hallgatóinak létszámához viszonyítva Luxemburg küldte a legtöbb hallgatót külföldre. A 2010/11-es évben az Erasmus-program hallgatói és oktatói mobilitásnak szentelt költségvetése hozzávetőleg 460 millió euró volt.
- Az Erasmus-program, melynek idén ünnepeljük a 25. évfordulóját, az Európai Unió legnagyobb sikertörténeteinek egyike. A számadatok önmagukért beszélnek, sőt még magasabbak lennének, ha rendelkeznénk az érdeklődésnek megfelelő erőforrásokkal. Ezekben a nehéz időkben az Erasmus-program keretében végzett tanulmányok és szakmai gyakorlatok során elsajátított készségek értékesebbek, mint valaha - mondja Andrula Vasziliu, az oktatásügyért, a kultúráért, a többnyelvűségért és az ifjúságpolitikáért felelős európai biztos.
A 2010/11-es tanévben Erasmus-ösztöndíjban részesült összes hallgató közül hozzávetőleg 190 000 fő döntött úgy, hogy felsőoktatási tanulmányaiból legfeljebb egy évet külföldön tölt az Erasmus-programban részt vevő 32 ország - a 27 tagállam, Horvátország, Izland, Liechtenstein, Norvégia és Törökország, valamint a harmincharmadikként a 2011/12-es tanévtől csatlakozott Svájc - valamelyik egyetemén, más felsőoktatási intézményében. A tanulmányi Erasmus-ösztöndíjat választók száma a 2009/10-es tanévhez képest 7,2 százalékkal emelkedett.
Egyre népszerűbbek a külföldi vállalatoknál meghirdetett gyakornoki helyek is, amelyekre a jelentkezést 2007 óta támogatja az Erasmus program. A 2010/11-es tanévben minden hatodik – összesen közel 41 000 – Erasmus-os hallgató választotta ezt a lehetőséget. Ez az előző évhez képest 15 százalékos növekedést jelent.
A legtöbb részt vevő országban a jelentkezők száma jóval meghaladja az elérhető Erasmus-ösztöndíj mértékét, amely arra szolgál, hogy fedezze a külföldi megélhetés és utazás pluszköltségeinek egy részét. Átlagos havi összege 250 euró volt, ez kisebb csökkenést jelent az előző évi 254 euróhoz képest, amelynek köszönhetően több hallgató vehetett részt a programban. E mellett az elmúlt évhez képest 13 százalékkal több, azaz 40 000 ösztöndíjat ítéltek oda a felsőoktatásban dolgozók és oktatók számára, hogy külföldön taníthassanak vagy képzésen vehessenek részt.
Az Erasmus-program nemcsak a hallgatókat és a felsőoktatási dolgozókat támogatja, hanem a transznacionális projektek és hálózatok finanszírozásával a felsőoktatási intézmények együttműködését is lehetővé teszi. Az Erasmus-program lehetővé tette ezen intézmények számára, hogy megújítsák az oktatást, és továbbfejlesztette a külföldön eltöltött tanulmányi időszakok elismerésére szolgáló rendszereket; a hallgatóknak nyújtott támogató szolgáltatások, az üzleti szervezetekkel való együttműködés és az intézményi vezetés fejlődésének is lendületet adott.