Több mint húsz és fél millió forintjába került a vasúttársaságnak a tizenhatezer négyzetmétert kitevő graffiti-mentesítés.
Egymás mellé helyezve egy nyolc kilométer hosszú és két méter magas, a Keleti pályaudvartól Rákos állomásig érő festményt tennének ki azok a graffitik, amelyeket a MÁV-START 2015-ben a személyszállító vasúti kocsik külső és belső felületeiről eltávolított. Ha a megtisztított vasúti kocsik számát nézzük, akkor a belső graffitik a mintegy 290 vasúti kocsi egyik oldalát fednék be – két méter magasságban –, azaz körülbelül 7100 métert, az ablakokat és az ajtókat is beleértve. Az eltávolított külső graffitik 40 kocsinyi hossznak - 950 méter - felelnének meg. Szomorú, hogy az összesen 330 kocsinyi felületet megrongálók olykor az új FLIRT motorvonatokat sem kímélték.
Évek óta folyamatosan csökken a vasúti személyszállító járműveken található graffitik száma, tavaly csak a külsejükre festett dekorációk száma nőtt némileg. Míg 2009-ben több mint 87.000 négyzetméternyi felületet kellett megtisztítani, 2015-ben ez 16.000 csökkent. Az elmúlt hat esztendőben évente átlagosan 25 százalékos javulás volt tapasztalható köszönhetően a fokozott őrzés-védelem és a MÁV-START által legutóbb beszerzett FLIRT-ök fedélzeti kamerarendszerének.
A vonatok külső és belső felületeinek jogosulatlan összefestői nemcsak az utasok számára teszik barátságtalanabbá a vagonokat, kupékat, hanem bűncselekményt is elkövetnek. Tettük az okozott kár mértékétől függően a Büntető Törvénykönyv szerinti rongálás vétségét, vagy bűntettét valósítja meg, ami szabadságvesztés büntetést és kártérítési kötelezettséget vonhat maga után. A szennyeződés eltávolítása és a járművek védőlakkal történő ellátása a vasúttársaságnak milliós költségekbe és jelentős emberi erőforrás bevetésébe kerül.
A rongálások leginkább a budapesti elővárosi vonalak – például Budapest–Tatabánya–Győr, Budapest–Cegléd, Budapest–Vác–Szob – mentén fordulnak elő. A vasúttársaság által 2008 májusában indított graffiti-mentesítési programjában, amelyre az elmúlt években több százmillió forintot költöttek, a graffiti-mennyiség évi 20 százalékos csökkentését tűzték ki célként, amit már túlteljesítettek. Egy kocsi újrafestése – az antigraffiti lakkréteggel együtt – típustól függően 1-1,5 millió forintba kerül.
A vasúttársaság a térségi önkormányzatokkal és hatóságokkal is együttműködik, és minden esetben feljelentést tesz a rendőrségen. A graffiti mentesítést szolgálja a 2011 nyarán indult „Tisztán robogjunk!” kampány is.