|
|
|
Tweet |
|
|
|
Az ausztriai Spielbergben található, teljesen felújított A-1 ringen 2004 és 2013 között nem rendeztek Forma-1-es futamot. A felújítás óta másodszor tér vissza ide a száguldó cirkusz.
A pályát a Red Bull csapatának milliárdos osztrák tulajdonosa Dietrich Mateschitz újíttatta fel annak érdekében, hogy újra futamot rendezhessenek itt. 2014-ig, de igazából a csapat léte óta is a Red Bull hivatalos tesztpályája ez. Hossza 4319 méter, a versenytáv pedig 71 kör lesz, ami 306,649 kilométert jelent. A Pirelli erre a pályára is a sárga lágy és a piros szuper-lágy gumikeveréket küldte az összes csapatnak, mivel a néhány éve újraaszfaltozott pálya sima felszíne és a többségében gyors, padlógázzal bevehető kanyarok kevésbé terhelik meg a gumikat.
Az időjárás csak a pénteki szabadedzéseken lehet csapadékos a helyi meteorológia előrejelzése szerint szombaton és vasárnap kellemes, napos, nyári melegre lehet számítani. Kánikula az előrejelzés szerint nem lesz, 16-19 fokos levegőhőmérsékletre lehet számítani. Az aszfalt ennek megfelelően 40 fok körüli hőmérsékletre melegedhet fel. A pályán a szervezők 2 különálló DRS-zónát jelöltek ki, két különböző érzékelési ponttal. Az első ilyen maga a célegyenes, a második pedig a 3-as kanyar felé vezető egyenes szakasz lesz.
A pálya 9 kanyarjának vonalvezetése viszonylag egyszerű, ebből kifolyólag a mai pályabemutató rovat sem lesz hosszú, hiszen összesen 4 olyan meghatározó pontja van, melyeken minél tökéletesebben átjutva talán össze lehet rakni a leggyorsabb kört. Ezek közül az első, jól megszokott módon az 1-es kanyar. Ezt már csak azért is fontos jól bevenni, mert ezután egy hosszú egyenes szakasz következik, melynek végén kiváló lehetőség nyílik a DRS nélküli előzésre. A lassú kanyar megfelelő bevételét nehezíti, hogy egyrészt derékszögű, másrészt a bejáratán emelkedik, ezért szűken átmenni rajta elég nehéz. Viszont a megfelelően megválasztott féktáv és az egyensúlyi szempontból tökéletesen beállított versenyautó a kanyart követő egyenes végi előzést tesz lehetővé a 2-es kanyarban, ráadásul alapvetően meghatározza a jó gyors kör megtételét. Ha itt elfékezi magát egy versenyző, búcsút inthet egy jó körnek.
A második forduló megfelelő teljesítése az utána következő DRS-zóna miatt fontos, hiszen mint tudjuk, a pálya ezen területén a pilóták nyithatják autójuk hátsó vezetőszárnyát, ami aerodinamikai szempontból könnyíti az előzést. Fentebb már említettem, hogy a 2-es kanyarban szerencsés esetben előzni is lehet. Egyébként itt is figyelni kell arra, hogy a kanyar bejárata emelkedik, ezért nagy sebességgel érkezve, alattunk mocorgó autóval könnyű füstölőset fékezni és ezzel tönkretenni a gumikat. Ha itt valakinek sikerül előzni, akkor a DRS-zónában könnyebben védekezhet az esetlegesen visszatámadó ellenféllel szemben, mert a zóna érzékelési pontja a 2-es kanyar féktávja előtt van, így célszerű, de nem egyszerű előzni.
Innentől kezdve lejt a pálya és ez megnehezíti a következő a pálya következő, kulcsfontosságú pontjának, a harmadik kanyarnak a megfelelő teljesítését. Ráadásul maga a kanyar is lejt, ezért ha túl gyorsan ér a versenyző ehhez a ponthoz és megy be a kanyarba, könnyedén megcsúszhat, megpördülhet, elhagyhatja a pályát ezért itt nagyon óvatosan kell bánni a pedálokkal, a féktávon nagyot kell fékezni, aztán fokozatosan adagolni a gázt. Ezután érkeznek meg a versenyzők a mindössze két kanyarból álló második szektorba. Ezek közös jellemzője, hogy itt gyakorlatilag mindenki áll a gázon, viszonylag gyorsan túl vannak ezen a részen a pilóták.
A pálya utolsó fontos része a 9-es kanyar, amely a célegyenesre vezet. A bejárata lejt, ám ez a kanyar csúcspontját elérve, azon túljutva megszűnik. A probléma itt abban rejlik, hogy a pilóták egy lejtős rész végén találják ezt a kanyart, gyorsan érkeznek meg, hirtelen, mélyet fékeznek aztán már állni is kell a gázon a kigyorsításon, tehát ha valaki túlságosan lelassít, az időt veszít. Jó hír viszont, hogy a kanyar a boxutca irányába, vagyis befelé dől, így hát a versenyautó könnyebben betapad a kanyarba, stabillá válik. A korábban említett nehézségekre erősít az a tény, hogy a tavalyi futamon az utolsó kanyarban sokan elhagyták a pályát, a körültekintő kanyarvétel tehát itt elengedhetetlen, hasonlóan más pályákhoz. Végül, miután képzeletben körbeértünk a spielbergi aszfaltcsíkon, már csak a hétvége menetrendjének ismertetése maradt hátra!
A hétvége menetrendje:
Június 19. Péntek:
10:00-11:30 – első szabadedzés
14:00-15:30 – második szabadedzés (felvételről megnézhető pénteken 23:05-től a Duna TV-n)
Június 20. Szombat:
11:00-12:00 – harmadik szabadedzés
14:00-15:00 – időmérő edzés
Június 21. Vasárnap:
14:00 – A futam
(Haász Rudolf) |
|
|
|