Az Európai Bizottság intézkedés csomagot terjesztett elő, ami az alacsony szén-dioxid-kibocsátásra való áttérést kívánja felgyorsítani az európai gazdaság valamennyi ágazatában.
Az Európai Bizottság elsődleges célja, hogy megőrizze az unió versenyképességét, miközben az éghajlatváltozásról szóló párizsi megállapodásban célul kitűzött modern, karbon-szegény gazdaság felé való elmozdulás lendületét kihasználva a globális társadalmi-gazdasági modell változóban van. Az előterjesztett javaslatok egyértelmű és méltányos elveket határoznak meg, amelyeket követve a tagállamok felkészülhetnek a jövőre, Európa pedig megőrizheti versenyképességét. Ez szerves alkotórésze az energiauniónak és az előretekintő éghajlat-politikának.
Az unió 2014-ben egyértelmű kötelezettséget vállalt: nevezetesen azt, hogy 2030-ra a gazdaság valamennyi ágazatában együttesen legalább 40 százalékkal csökkenti üvegházhatású gáz kibocsátását az 1990-es szintekhez képest. A javaslatok kötelező éves üvegházhatású gáz kibocsátási célokat irányoznak elő a tagállamok számára a 2021 és 2030 közötti időszakra a közlekedés, az építőipar, a mezőgazdaság, a hulladékgazdálkodás, a földhasználat és az erdőgazdálkodás mint az uniós éghajlat-politikában kulcsszerepet betöltő ágazatokban.
Az új keret a méltányosság, a szolidaritás, a költséghatékonyság és a környezeti integritás elvén alapul. Minden tagállam érintett, mivel mind vezető szerepet fognak játszani annak eldöntésében, miként hajtják végre az intézkedéseket annak érdekében, hogy az elfogadott 2030-as célkitűzés teljesüljön. Az Európai Bizottság ezen kívül az alacsony kibocsátással járó mobilitásra vonatkozó stratégiát terjeszt majd elő, ami kijelöli az irányt az alacsony és a nulla kibocsátású járművekre, valamint az alternatív alacsony kibocsátású tüzelőanyagokra vonatkozó uniós szintű intézkedések kidolgozásához.
Mint Maroš Šefčovič, az EU energiaunióért felelős alelnöke elmondta, az energiaunió eredményeket hoz. A kibocsátás kereskedelmi rendszer tavaly javasolt reformjával és a tagállamok számára üvegházhatású gáz kibocsátás csökkentési célokat előirányzó javaslattal a 2030-ig tartó időszakra az éghajlat- és energiapolitikai keret beágyazódik a jogalkotásba. Szólt arról is, hogy ezen kívül a közlekedési rendszert is határozottan a nulla kibocsátás felé vezető útra terelik, ennek érdekébe mindent mozgósítanak az energiaunióra vonatkozó stratégiában ígért versenyképes, körforgásos és karbon-szegény gazdaság megvalósítása érdekében.
Mindehhez Jyrki Katainen, a munkahelyteremtésért, a növekedésért, a beruházásokért és a versenyképességért felelős alelnök a következőket tette hozzá, ez a stratégia nem csak a közlekedésről és a kibocsátásokról szól, hanem az európai gazdaság modernizálása és a belső piacának megerősítése érdekében tett erőfeszítések újabb összetevőjének tekintendő. Meghatározza az alacsony kibocsátással járó mobilitáshoz vezető út fő prioritásokat, és egyértelmű iránymutatásul szolgál a jövőbeli befektetők számára. Mindemellett hozzájárul az unió céljainak eléréséhez, amelyek az idők során mit sem változtak. Az elsődleges cél megteremteni a feltételeket ahhoz, hogy az európai ipar versenyképesebb legyen és képes legyen minőségi munkahelyeket kínálni.