Interaktív, élmény alapú bemutatókon keresztül kelti fel a pályaválasztás előtt álló iskolások érdeklődését a műszaki és informatikai pályák iránt a Mi a pálya? műszaki pályaválasztó fesztivál.
Drónok, hőkamerák, kosaras autók, műszersimogató, számtalan kézzelfogható eszköz, kipróbálható gyakorlati feladat is része volt a műszaki pályára hangoló show-nak. Több iskolából is érkeztek diákok, akik érdeklődéssel vettek részt a cégek standjainál a különböző interaktív játékokban, oldottak meg teszteket, szerezhettek élményeket, amelyek alapján dönthetnek majd arról, hogy mely szakmát választják, milyen szakirányban szeretnének továbbtanulni. Ehhez segítséget nyújtott nekik az is, hogy a rendezvény keretében találkozhattak a műszaki szakembereket képző középiskolák és felsőoktatási intézmények képviselőivel, diákjaival, megismerkedhettek az azokban folyó képzési lehetőségekkel. Az ország hat városát érintő programsorozatot idén is a Magyar Elektrotechnikai Egyesület a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatallal együttműködve rendezi meg. A pályaválasztási roadshow egyik állomása Pécs volt.
A Mi a pálya? műszaki pályaválasztó fesztivál hét évvel ezelőtt azzal a céllal jött lét-re, hogy az ipari szereplők és az oktatási intézmények bevonásával látványos, vonzó, interaktív, élmény alapú bemutatók segítségével felkeltse az érdeklődést a pálya-választás előtt álló diákokban a műszaki és informatikai pályák iránt.
Az utóbbi években kirobbanó munkaerő-hiány jellemzi a műszaki pályákat, és minden jel arra mutat, hogy ezzel a munkáltatóknak tartósan számolniuk kell. A szak-ember-utánpótlás a munkaadók szempontjából egyre égetőbb kérdés, elég csak arra gondolni, hogy a kétszázezer kilométernyi magyarországi villamosenergia elosztóhálózat rendszerének folyamatos fejlesztése, a megújuló energiatermeléssel járó kihívásokra való felkészítése jelentős szakmai kihívást jelent a hálózati társaságoknak. Ráadásul nem egyszerűen a vezetékek cseréjéről, hanem egy, a mainál sokkal összetettebb, korszerűbb, nagymértékben digitalizált technológia telepítéséről, majd működtetéséről van szó.
A műszaki szakmák tehát a korábbiaknál jelentősen összetettebb, szélesebb körű felkészültséget és ismereteket igényelnek. Évente legalább hatszáz, a fenntartható energiatermelés kihívásait és azok műszaki megoldásait is ismerő, új villanyszerelőre lenne szükség országosan, ezzel szemben alig több, mint háromszáz diák végez jelenleg a szakmát oktató középiskolákban, és akkor még nem is beszéltünk az építőipar rohamosan növekvő villamos-szakember igényéről.
A szakmák megismertetésén, vonzóvá tételén és a képzési rendszer legújabb igényeknek, technológiai fejlődésnek megfelelő alakításán évek óta együttműködésben dolgoznak az ország közép- és felsőfokú oktatási intézményei, a végzett szakembereket fogadni kész vállalatok és szakmai szervezetek. Ezt az ágazati összefogást jól példázza a Magyar Elektrotechnikai Egyesület szervezésében immár hatodik éve megrendezett Mi a pálya? országos műszaki pályaválasztási fesztiválsorozat is, az áramszolgáltatók, energetikai cégek részvételével és támogatásával. Az idei ötödik, pécsi állomásának legnagyobb területen megjelent kiállítója az E.ON Hungária Csoport volt.