Az Európai Bizottság közzétette a fogyasztói piacok 2018. évi eredménytábláját, ami arról ad számot, hogy az Európai Unió tagállamaiban élők miként vélekednek 40 áru- és szolgáltatási ágazat működéséről.
Bár a piacok iránti bizalom 2010 óta összességében kedvező tendenciát mutat, a jelentés szerint csak a fogyasztók 53 százaléka bízik abban, hogy a szolgáltatási ágazatokban működő vállalkozások betartják a fogyasztóvédelmi szabályokat. Az áruk esetében ez az arány némileg magasabb, 59 százalék.
A fogyasztói bizalom a 2016-os eredménytáblához képest nem javult. Az uniós tagállamok többségében a távközlési, a pénzügyi és a közüzemi szolgáltatások - víz, gáz, villany, postai szolgáltatások - továbbra is igen problémás területnek számítanak, azonban erős bizalmat élveznek a személyi - fodrászok, gyógyfürdők - szolgáltatások, a szálláshelyek és a szervezett utazások. Kedvező az is, hogy a fogyasztói bizalom terén csökken az eltérés Kelet- és Nyugat-Európa között.
Mint Věra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztos elmondta, a fogyasztói bizalom erősödik, ám még mindig túl sok azok száma, akik kedvezőtlen tapasztalatokat szereztek például akkor, amikor ingatlant, vagy használt autó vásároltak.
Kitért arra is, hogy az idén áprilisban az Új megállapodás a fogyasztói érdekekért című kezdeményezést, annak érdekében terjesztették be, hogy megerősítsék a fogyasztói jogok érvényesítését, és új eszközöket biztosítsanak a fogyasztóknak a jogaik megvédéséhez. A kollektív keresetek lehetősége minden bizonnyal erősíti a fogyasztók érdekérvényesítő képességét, azáltal ugyanis, hogy képessé válnak arra, hogy érvényesítsék a jogaikat a szabályok nagyobb mértékű tiszteletben tartására ösztönzik majd a vállalkozásokat.