PÉCSI HÍRHATÁR - Monacóban a Forma-1

PÉCSI HÍRHATÁR
   
 2024.04.26.
 Péntek
Ma Ervin napja van.
Holnap Zita napja lesz.
   EUR árfolyam
   ;/Rate Ft
   CHF árfolyam
   ;/Rate Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | VÉLEMÉNY | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2015. 05. 23. 10:35     


Monacóban a Forma-1
Hétvégén a versenysorozat legrövidebb versenypályájára, Monacóba érkezik a mezőny.

Monacóba a Forma-1 legrövidebb versenypályáján folytatódik a hétvégén a Forma-1.

Csütörtöktől vasárnapig a város utcáin a buszok és egyéb járművek helyét a versenyautók veszik majd át, város kikötőjét pedig zsúfolásig töltik majd meg a jachtok, luxushajók. 
 
Az időjárás száraz és hűvös lehet szombaton és vasárnap, 20-21 fokos levegőhőmérséklet társulhat mindehhez. A pálya felülete ugyan sima, az aszfalt nem olyan érdes, mint például a spanyol helyszínen, de néhány ponton huplis, egyenetlen. Ezért a gumikat szállító Pirelli idén először bátran beveti a citromsárga lágy és a piros jelölésű szuper-lágy abroncsokat.
 
Bár korábban említettem, hogy ez a legrövidebb utcai pálya, most ehhez hozzáteszem, hogy egy kör hossza 3340 méter, a versenytáv pedig nem éri el a 300 kilométert, 78 kör itt 260,52 kilométert jelent. Ahhoz, hogy az említett limitet átlépje a mezőny, minimum 93 kört kéne megtenni, de ezt üzemanyaggal nem bírná ki egy Forma-1-es versenyautó, így hát maradtak a 78 megállapított körnél.  Ezen a pályán azért nagyon nehéz versenyezni, mert kevés kivételtől eltekintve nincs bukótér, ha a versenyző hibát vét, elront egy féktávot, könnyen összetörheti az autóját.
 
A fent említett kivételek közé tartozik rögtön az 1-es kanyar, amely a pálya hat kritikus pontja közül az első. Pontosan azért, mert az aszfalt huplis, ez a döccenő pedig könnyen megdobhatja, lesodorhatja az autókat az ideális ívről. Rögtön tegyük hozzá, hogy a Saint-Devote kanyar friss aszfaltréteget kapott, ám mivel ennek felülete olajos, ezért a gumiréteg felhordásáig sokszor fognak csúszkálni a gépek a versenyzők alatt, szóval érdemes kellő körültekintéssel vezetni itt. 
 
Az 5-ös számú, Mirabeau-nak nevezett kanyar előtt is van a pályában egy bukkanó, ezt a pilóták nagyon gyors kormánymozdulattal kerülik ki, a manőver nélkül ugyanis hatalmasat repülnének a versenyautók. A Mirabeau-t azért nehéz jól bevenni, mert egy lejtős, jobbra dőlő kanyar, itt akár teljesen tönkre lehet fékezni a gumikat. Előnye viszont egy a fordulónak, hogy a kijáraton könnyen ki lehet gyorsítani a Löwes nevű, emblematikus hajtűkanyar, a pálya leglassabb fordulója felé.
 
A Portier nevet viselő, 8-as számú kanyar előzi meg a pálya egyetlen hosszabb, egyenes szakaszát, így aztán különösen fontos jól eltalálni a kanyar csúcspontját. Minél közelebb kerül a versenyző a jobboldali szalagkorláthoz, annál jobb munkát végzett ebből a szempontból. Előfordult már a futam történelmében, nem is egyszer, hogy az alagútban egy versenyző szélárnyékba került az előtte haladóval szemben, ekkor az előzést végrehajtónak pontosan kell fékeznie az alagút kijáratánál ahhoz, hogy a 10-es kanyar jó előzési lehetőség legyen, ellenkező esetben a védekező pilóta könnyedén lezárja a bejáraton a belső ívet. Érdekesség, hogy ezen a részen is fel lett újítva a burkolat, ergo itt is számíthatunk arra, hogy néhányan megcsúsznak majd a kanyarban.
 
A 13-as és 14-es kanyarok egy gyors sikánt képeznek, amely előtt az egyenes rész három méterrel meghosszabbodott és új aszfaltot kapott. Ezt a részt uszodának becézik, hiszen értelemszerűen a sikán közelében található a város uszodája. Az említett hosszabbítás azért teszi a pálya e szakaszát kritikussá, mert így a Tabac nevű 12-es kanyar sugara szűkebb, míg a sikáné tágabb lett, ez utóbbin gyorsan áthaladva tehát új ívet kell választaniuk, megszokniuk a versenyzőknek, nem lehet megszokásból ugyanúgy vezetni itt, mint eddig.
 
A pálya utolsó kanyarja Monacóban is kulcsfontosságú és nehéz. A 19-es forduló a bejáratán emelkedik, a kijáraton viszont jobbra lejt, így ha túlkormányzott egy versenyautó, akkor könnyű megcsúszni a kijáraton, ez pedig sebességvesztést okozhat, úgyhogy aki eddig a pontig joggal bízott tökéletes körben, de itt hibázott, az a pilóta már el is felejtheti a kiemelkedő időeredményt egy körön. Nos, ezzel képzeletben körbe is értünk ezen a nagyon nehéz pályán, már csak a fontos időpontok közlése maradt hátra annak érdekében, hogy senki nem maradjon le semmiről, szóval lássuk most ezt!
 
A hétvége menetrendje:
 
Május 21. Csütörtök:
10:00-11:30 – első szabadedzés
14:00-15:30 – második szabadedzés (felvételről megnézhető pénteken 23:15-től a Duna TV-n)
Május 23. Szombat:
11:00-12:00 – harmadik szabadedzés
14:00-15:00 – időmérő edzés
Május 24. Vasárnap:
14:00 – A futam
(Haász Rudolf)

További hírek

  Az unió történetének legnagyobb bővítése
2024. 04. 24. 17:17 pecsi-hirhatar.hu
  Nagyobb védelem az egyre kifinomultabb emberkereskedelem ellen
2024. 04. 23. 19:19 pecsi-hirhatar.hu
  Díjátadó borkóstolóval színesítve
2024. 04. 21. 21:49 pecsi-hirhatar.hu
  Különleges koponyasebészeti eljárás csak Pécsen
2024. 04. 19. 09:15 pecsi-hirhatar.hu
  Halas tanösvény a pécsi Malomvölgyi parkerdőben
2024. 04. 18. 21:05 pecsi-hirhatar.hu
  Középpontban az okosotthon
2024. 04. 16. 21:09 pecsi-hirhatar.hu
  Nemzetközi díjra jelölték Bacskó Tündét
2024. 04. 13. 22:04 pecsi-hirhatar.hu
  Április 11. a Parkinson betegek világnapja
2024. 04. 11. 22:55 pecsi-hirhatar.hu
  A versek veszik birtokba a várost
2024. 04. 09. 21:59 pecsi-hirhatar.hu
  Kiemelt elismerés a Pécsi Tudományegyetem innovációjának
2024. 04. 06. 20:40 pecsi-hirhatar.hu





IMPRESSZUM | MÉDIAAJÁNLAT | SZABÁLYZAT | HÍRLEVÉL

(c)2o15 Hírhatár Lapcsoport