PÉCSI HÍRHATÁR - Nincs idő pihenni

PÉCSI HÍRHATÁR
   
 2024.04.26.
 Péntek
Ma Ervin napja van.
Holnap Zita napja lesz.
   EUR árfolyam
   ;/Rate Ft
   CHF árfolyam
   ;/Rate Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | VÉLEMÉNY | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2015. 04. 16. 15:40     


Nincs idő pihenni
Nincs idő pihenni, máris Bahreinben randevúzik a Forma-1-es mezőny!

Egy Arab-öbölbeli kis országban, Bahreinben folytatódik a pontvadászat a Forma-1-es világbajnoki versenysorozatban.


A bahreini pálya ultramodern, 15 kanyarból álló építmény, a sivatagban helyezkedik el, a helyén korábban egy tevéket tenyésztő farm működött, ennek megfelelően a vonalvezetése is egy, a lábain fekvő tevére emlékeztet. Az aszfaltcsík hossza 5412 méter, a versenytáv 57 kör, vagyis 308,484 km lesz. Az aszfalt felülete itt is rendkívül érdes, ám mivel ez egy éjszakai verseny lesz és annak hőmérséklete is alacsonyabbnak ígérkezik, ezért a gumikat sem terheli annyira a pálya, mint nappal, a legmelegebb órákban. Ebből következik, hogy a Pirelli ide is a fehér közepes és a citromsárga lágy gumikat küldte.


A vasárnapi futamra a helyi meteorológia kissé felhős, de alapvetően száraz időt ígér, 25-27 fokos levegőhőmérséklettel, ami azt jelenti, hogy az aszfalt legalább 40 fokos lesz. Ám mivel itt a páratartalom alacsony, ezért, ahogy azt korábban említettem, a gumik sem használódnak el olyan gyorsan, ahogy az például Malajziában történt.


Folytassuk a megszokottak szerint! A pályán ezúttal is 2 DRS-zónát jelöltek ki a verseny szervezői, az egyik a célegyenes, a másik pedig a 10-es és a 11-es kanyar közötti, hosszú egyenes szakasz lesz. Ezek azok a helyek, ahol a pilóták nyithatják autójuk hátsó vezetőszárnyát, amennyiben egy másodpercen belülre érnek az előttük haladóhoz képest. Ez alkalommal is összegyűjtöttük a helyszín 6 olyan kritikus pontját, melyek megfelelő teljesítése esetén igazán gyors kört lehet összerakni.
Kezdjük máris az 1-es kanyarral, ahol könnyű előzni akkor, ha kihasználtuk a DRS nyújtotta előnyt. De mindez semmit nem jelent, ha a pilóta rosszul választja meg itt a fékezési pontot, elfékezi magát, tönkreteszi a gumit, ezáltal rengeteg időt, értékes másodperceket veszít. A 2-es kanyart általában azért veszik szűken, hogy a 3-ason keresztül a 4-eshez vezető egyenesben minél tovább lehessen a gázon állni. A 4-es egy lassú kanyar, amely a bejáratán emelkedik, ezért nagyon oda kell figyelni a finom gázadagolásra, mert ellenkező esetben nagyon könnyű megforgatni a versenyautót. A másik nehézsége ennek a fordulónak az, hogy a kijárata fokozatosan szélesedik és lejt, majd néhány méter után ismét enyhén emelkedik, ez nagyon könnyen becsaphatja a pilótákat, előzés esetében pedig azt segíti, aki a belső ívre helyezkedik, akár a támadó, akár a védekező versenyzőről beszélünk.


Ezen a pályán általában a 7-es kanyar miatt a futómű beállítása okozza a fejtörést a mérnököknek, mivel itt pontosan el kell találni a féktávokat, a kanyarok többsége lassú, ezekből pedig általában finom gázadagolással kell kigyorsítani. A hatos és a hetes kanyar kombinációja azonban gyors, előbbi jobbra, utóbbi pedig balra ível, gyorsan kell átrántani az autó egyik irányból a másikba, ha itt alulkormányzott a gép, akkor a 7-es kanyarban pályán kívülre kerül a versenyző, mivel az autója nehezen reagál az említett irányváltásra.


A 9-es és a 10-es kanyar a pálya legnehezebb pontja. A kilences egy balra ívelő törés, amelyet egy nagyon rövid egyenes szakasz követ, majd maga a 10-es hajtűkanyar következik, melyben az ívbelső, vagyis a rázókőhöz legközelebb eső bal első kerék nem ritkán állóra fékeződik. További nehézség, hogy ez a két forduló egy lejtős részen van, fokozatosan, egyszerre kell fékezni és visszatenni a váltót 1-es fokozatba, miközben az ember nyakára óriási nyomás nehezedik. A kanyarok megfelelően szűk teljesítése esetén optimális lehet a kigyorsítás a második DRS-zónára, ahol persze megint lehet előzni, tehát itt a versenyzőknek nagyon észnél kell lenniük majd.


A bahreini Forma-1-es pálya utolsó, legfontosabb pontja a célegyenesre fordító, utolsó kanyar, itt fékeznek egy körön utoljára. Ez egy jobbra ívelő hajtűkanyar, amit szélesen kell kezdeni, vezetéstechnikailag fokozatosan szűkíteni, minél kevesebb ideig nyomni a fékpedált, hogy aztán a 15-ös számú, jobbos törésben már a gázon állva érkezzenek meg a célegyenesbe, ahol már csak a gázt kell nyomni és adott esetben kinyitni az autó hátsó szárnyát.
Ha a fent felsoroltakat betartja valaki és az autója is megfelelően van beállítva, akkor komoly eséllyel lehet az időmérőn csatázni a rajtrács első soráért és így komoly esély nyílhat a verseny megnyerésére is.


A hétvége menetrendje:
Április 17. péntek:
13:00-14:30 – első szabadedzés
17:00-18:30 – második szabadedzés
Április 18. szombat:
14:00-15:00 – harmadik szabadedzés
17:00-18:00 – időmérő edzés
Április 19. vasárnap:
17:00 – futam
(Haász Rudolf )


További hírek

  Az unió történetének legnagyobb bővítése
2024. 04. 24. 17:17 pecsi-hirhatar.hu
  Nagyobb védelem az egyre kifinomultabb emberkereskedelem ellen
2024. 04. 23. 19:19 pecsi-hirhatar.hu
  Díjátadó borkóstolóval színesítve
2024. 04. 21. 21:49 pecsi-hirhatar.hu
  Különleges koponyasebészeti eljárás csak Pécsen
2024. 04. 19. 09:15 pecsi-hirhatar.hu
  Halas tanösvény a pécsi Malomvölgyi parkerdőben
2024. 04. 18. 21:05 pecsi-hirhatar.hu
  Középpontban az okosotthon
2024. 04. 16. 21:09 pecsi-hirhatar.hu
  Nemzetközi díjra jelölték Bacskó Tündét
2024. 04. 13. 22:04 pecsi-hirhatar.hu
  Április 11. a Parkinson betegek világnapja
2024. 04. 11. 22:55 pecsi-hirhatar.hu
  A versek veszik birtokba a várost
2024. 04. 09. 21:59 pecsi-hirhatar.hu
  Kiemelt elismerés a Pécsi Tudományegyetem innovációjának
2024. 04. 06. 20:40 pecsi-hirhatar.hu





IMPRESSZUM | MÉDIAAJÁNLAT | SZABÁLYZAT | HÍRLEVÉL

(c)2o15 Hírhatár Lapcsoport