Új európai fogyasztóügyi stratégia lépett életbe, amelynek kiemelt célja az egységes piac középpontjába állított fogyasztók védelme a bizalom erősítése és a növekedés ösztönzése érdekében.
A fogyasztói kiadások az uniós GDP 56 százaléknak felelnek meg, és ez jól tükrözi azt a hatalmas erőt, amellyel a fogyasztók az európai gazdaságot fellendíthetik. Csak a tudatos és bizalomteljes fogyasztók képesek teljes mértékben kihasználni az egységes piac lehetőségeit, és ösztönözni az innovációt és a növekedést. Ezért az Európai Bizottságnak az elkövetkezendő évekre érvényes – kedden elfogadott - uniós fogyasztóügyi politikai stratégiája a fogyasztói részvétel és a piac iránti bizalom maximalizálását célozza meg.
A négy fő célkitűzés köré épülő európai fogyasztóügyi stratégia a következő módokon igyekszik növelni a bizalmat: a fogyasztók biztonságának megerősítésével; a fogyasztók ismereteinek növelésével; a jogérvényesítés javításával és a jogorvoslat biztosításával; a fogyasztói jogok és politikák társadalmi és gazdasági változásokhoz történő igazításával. Számos olyan kulcsfontosságú intézkedést is felvázol, amelyet 2014-ig végre kell hajtani.
Ahhoz, hogy az Európai Unióban növekedést érjünk el, versenyképes kínálatra és erős keresletre van szükség. Ezért az uniós politikákban a fogyasztóknak ugyanolyan fontos szerepet kell betölteniük, mint a vállalkozásoknak. Az európai gazdaság fellendítéséhez bizalomteljes fogyasztókra van szükségünk - hangsúlyozta Viviane Reding, a Európai Bizottság alelnöke és az EU jogérvényesülési biztosa.
Kitért arra is, a cél a határokon átnyúló online vásárlás ösztönzése, ezért kell az uniónak és tagállamainak a fogyasztói jogokat a digitális korhoz igazítani. Általa, valamint a modernizált adatvédelmi szabályokra irányuló javaslat az első lépés ezen fogyasztók bizalmának erősítése felé. A következő lépésben az Európai Bizottság a szervezett utazásra érvényben lévő 1990-es uniós szabályozás modernizálását tervezi, figyelembe véve, hogy ma már egyre többen az interneten foglalják le nyaralásukat.
Hangsúlyozta, új törvényeknél azonban több kell ahhoz, hogy az egységes digitális piac a fogyasztók javát szolgálja. A tagállamoknak fokozniuk kell az uniós szabályok gyors és bürokráciamentes végrehajtását, hogy az unió tagállamaiban élő 500 millió fogyasztó számára kézzelfogható valósággá válhassanak a fogyasztói jogok.
Mindehhez John Dalli egészségügyi és fogyasztópolitikai biztos a következőket fűzte hozzá, a jelenlegi gazdasági környezet erős fogyasztóügyi politikát követel meg. Az 500 millió európai fogyasztó jogainak erősítése nagyban hozzájárul majd az európai gazdaság növekedéséhez. Mint elmondta, a most elfogadott stratégia célja a fogyasztók jogainak erősítése és bizalmuk növelése azáltal, hogy az aktív piaci részvétel eszközeivel ruházzuk fel őket, melyek révén élhetnek a választás jogával, és biztosak lehetnek jogaik érvényesítésében, ami például az egységes piacon hozzáférhető termékek és élelmiszerek biztonságát garantáló uniós keret felülvizsgálatával, a tagállami hatóságokkal szorosan együttműködve az európai fogyasztóvédelmi törvények végrehajtásának felgyorsításával érhető el. Az Európai Fogyasztói Központok Hálózatán keresztül a külföldön vásárlóknak több támogatást nyújtva, valamint azzal, hogy a fogyasztói érdekek szisztematikusan integrálódnak a háztartások számára gazdasági szempontból legfontosabb uniós politikákba.
Az európai fogyasztók a világ legerősebb fogyasztói jogait és fogyasztóvédelmét élvezhetik, legyen szó a veszélyes termékekkel szembeni védelemről, a félrevezető hirdetésekről, a kiszámíthatatlan roaming költségekről, a kétes online gyakorlattól, vagy a problémák esetén igénybe vehető támogatásról. Az alternatív vitarendezésre és a jogviták online rendezésére irányuló jelenlegi javaslatoknak köszönhetően a problémamegoldás gyorsabbá és könnyebbé válik, kisebb költségek mellett.